Ranking Dream Employer - coroczny ranking 20 najlepszych polskich pracodawców.

Idea rankingu zrodziła się na bazie obserwacji zmian na rynku pracy. Obecnie pracodawcy mierzą się z rynkiem pracownika. Rosną koszty rekrutacji nowych pracowników, a młode pokolenia na rynku pracy są coraz mniej lojalne i zaangażowane w pracę.
Na znaczeniu zyskują eksperci w obszarze HR i rośnie rola wewnętrznych działów Hr.
Z obserwacji i analiz niezależnych ekspertów wynika, że zmiana pokoleniowa, która już się zadziała na rynku pracy nie do końca jest rozumiana przez pracodawców. Na rynku pracy są obecne aktualnie 4 generacje pracowników . O ile generacja X i Baby boomers jest dobrze znana i rozumiana przez pracodawców to młodsze pokolenia są diametralne różne.

Pokolenia – co się zmienia . Dlaczego zmiana pokoleniowa dokonała rewolucji na rynku pracy?

Baby boomers

To pokolenie ludzi urodzonych w czasie dużego wyżu demograficznego po II wojnie światowej, w latach 1946-1964. Dla BB najważniejsza jest stabilizacja, przez co najbardziej obawiają się utraty pracy, a zmiany stanowisk nie pozwalają im na poczucie bezpieczeństwa. To najstarsze i najbardziej wpływowe pokolenie jest lojalne. Ich motywacją do pracy są pieniądze. Niestety często popadają w niezdrowy pracoholizm, ale niewątpliwie to dzięki aktywności zawodowej są dłużej sprawni psychicznie i fizycznie, jednocześnie czując się potrzebnymi.

Pokolenie X

Generacja nazywana inaczej „pokoleniem PRL-u” to osoby urodzone w drugiej połowie XX wieku, w latach 1961-1983. Formacja ludzi przede wszystkim zagubionych w chaosie współczesności i nie wiedzących, dokąd mają zmierzać. „Iksy” identyfikują się z firmą, w której pracują. Perfekcyjnie zarządzają czasem, najpierw kategoryzując powierzone im zadania, a następnie działając. Ważna jest dla nich stabilizacja, spokój, pensja i czas wolny, który również traktują jako formę zapłaty. Oprócz pieniędzy motywuje ich wyrozumiałe szefostwo i dobra atmosfera w miejscu pracy.

Y i Milenialsi

To inaczej „milenialsi” urodzenie w Polsce między 1987 a 1997 rokiem. Wszystkie „igreki” oczekują ciekawej pracy, dającej możliwość osiągnięcia sukcesów, zdobycia nowych kwalifikacji, a także ciągłego kształcenia się. Jest to pierwsza generacja, która nie potrzebowała autorytetów do zdobywania wiedzy na świecie. Milenialsi mają zuepłenie inny system wartości w pracy, oczekują innego stylu zarządzania, komunikacji oraz mają zupełnie inne potrzeby. Bardzo szybko podejmują decyzję o zmianie pracy są nie przywiązują się do pracodawcy. Sparawiają spore kłopoty w zarządzaniu, jeśli ich menedżerem jest szef ze starszego pokolenia.

 

W roku 2015 Mielenialsi stanowili 35% siły roboczej, czyli około 54 miliony pracowników
W 2020 jeden na trzech dorosłych w pracy będzie Milenialsem , a 2025 – trzech na czterech pracowników będzie przedstawicielami tego pokolenia.

Z

Dopiero wkraczają na rynek pracy, urodzeni po 2000 roku. To najmłodsze pokolenie nazywane jest też pokoleniem internetowym, ponieważ dorastało w nowoczesnej rzeczywistości, a technologia jest dla nich chlebem powszednim. Bywa określane również generacją multitaskingu, ze względu na wyróżniającą ich podzielność uwagi. Są otwarci i bezpośredni w kontaktach międzyludzkich. Cenią sobie niezależność i rozwój. Niestety bardzo trudno przyciągnąć ich uwagę i skupić. „Zety” to również egoiści i egocentrycy, czego przyczyną jest wychowanie w dobrobycie. Późno usamodzielniają się. Pokolenie Z jest najbardziej zróżnicowaną generacją, w znaczeniu ekonomiczno-mentalno-kulturowym. Nieświadomie ulegają trendom, przez co ogromne znaczenie ma dla nich marka. Ta formacja na pewno nie jest lojalna. Przewiduje się, że pracownicy zmienią pracę aż 17 razy w ciągu życia! Nie mogą stać w miejscu, stale muszą iść do przodu, będąc przyzwyczajonymi do wyścigu szczurów.

Coroczna edycja rankingu – skąd wiemy, jakich pracodawców szukają i cenią pracownicy.

Z badania praktyk rynkowych wynika, że jest wiele firm na polskich rynku, które już na ten moment są dla młodych pokoleń atrakcyjnym pracodawcą. Przed każdą edycja rankigu przeprowadzamy badanie potrzeb pracowników wobec wymarzonego i poszukiwanego pracodawcy. W badaniu biorą udział trzy generacje (X,Y,Z) , na bazie wyników powstaje raport w oparciu o który w danym roku przygotowujemy kryteria do rankingu. Trendy w 2019 roku – kim jest pracodawca marzeń?
Obecnie pracownicy oceniają atrakcyjność pracodawcy przez pryzmat takich obszarów jak:
  • Elastyczne formy pracy i elastyczna organizacja pracy
  • Przestrzeń biurowa w oparciu o koncepcję Hygge – szczęścia w pracy
  • Kafeteryjny system motywacyjny – nowoczesny pakiet benefitów w podziale na 3 kategorie ( finansowe, niefinansowe oraz pozametrialne czyli np. możliwość zabrania psa do pracy)
  • Styl zarządzania w oparciu o 9 nowych kompetencji lidera
  • Kultura organizacja nastawiona na rozwój i dzielnie się wiedzą
  • Ścieżki karier i programy talentowe
  • Nowoczesny system ocen w oparciu o kulturę feedbacku
Jak wynika z badań Milenialsi najczęściej odchodzą z pracy z 3 głównych powodów:
  • Brak możliwości rozwoju
  • Negatywne relacje i konflikty
  • Zła atmosfera w pracy