People Social Responsibility (PSR). Nowy wymiar społecznej odpowiedzialności – Case Study Trans.eu

People Social Responsibility (PSR). Nowy wymiar społecznej odpowiedzialności – Case Study Trans.eu

Autonomia i poczucie wpływu, a także możliwość realizowania swoich pomysłów – nie tylko związanych z pracą, ale również tych, które odpowiadają na konkretne problemy społeczne: tego coraz częściej szukają pracownicy u swoich obecnych oraz potencjalnych pracodawców. Wie o tym wrocławska firma IT Trans.eu, która działania CSR (Corporate Social Responsibility) opiera przede wszystkim na inicjatywach oddolnych PSR (People Social Responsibility). To autorskie podejście, w którym główną rolę odgrywa zaangażowanie pracowników.

PSR – czym jest autorskie podejście firmy Trans.eu?

PSR, czyli People Social Responsibility, to społeczna odpowiedzialność ludzi, w tym ujęciu – pracowników. Czym zatem różni się od zwyczajowo prowadzonych działań CSR?

W Trans.eu dostrzegliśmy wśród pracowników chęć inicjowania i angażowania się w oddolne akcje. Te często wynikają z potrzeby chwili i działania tu i teraz. Dlatego jako firma od zawsze staramy się dawać przestrzeń i wspierać takie inicjatywy, pomagamy w rozwijaniu oraz realizacji pojawiających się pomysłów. To wyraźne zaangażowanie pracowników stało się już integralną częścią naszej kultury organizacyjnej i w naturalny sposób rozwinęło się w koncepcję, którą określiliśmy mianem People Social Responsibility (PSR). Kluczową rolę odgrywa w niej czynnik ludzki. Patryk Józefowicz, ekspert ds. employer brandingu w Trans.eu

Pełne wsparcie dla zaangażowania pracowników

People Social Responsibility zakłada nieustanne wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom, a nie odgórne narzucanie konkretnych inicjatyw. Dzięki takiemu podejściu komunikacja wewnętrzna firmy jest autentyczna, a więzi pomiędzy pracownikami – silniejsze. Ci odczuwają także większe poczucie sprawczości oraz satysfakcję z podejmowanych inicjatyw.

PSR w praktyce opiera się na idei kreowania przestrzeni i wspierania dyskusji wśród pracowników inicjujących wspólne, społecznie odpowiedzialne projekty. Posiadamy nowoczesną platformę komunikacyjną, która bardzo to ułatwia. Ponadto mamy to szczęście, że w firmie praktykujemy, jak ja to nazywam, kulturę dobra. Zawsze staramy się być dobrzy dla innych, traktować się z szacunkiem i doceniać. Piotr Hunker, nasz Company Leader lubi zaczynać swoje wystąpienia od cytatu „Jeśli w danej chwili nie wiesz, co robić, czyń dobro” – co doskonale wpisuje się w naszą politykę PSR.

Pomoc Ukrainie jako przykład działań PSR

Jednym z działań doskonale ilustrujących politykę społecznej odpowiedzialności wrocławskiego potentata rozwiązań IT Logistics jest pomoc obywatelom Ukrainy. Po wybuchu wojny w strukturach Trans.eu bardzo szybko i samoistnie wyodrębnił się interdyscyplinarny zespół pracowników, który na bieżąco reaguje na wydarzenia w tym kraju i organizuje pomoc. Akcja od samego początku została zakrojona na bardzo szeroką skalę. Dzięki jej doskonałej koordynacji, cyklicznym spotkaniom oraz wewnętrznym raportom tylko do tej pory [czerwiec 2022] firma zaangażowała się w pomoc o wartości 2 milionów złotych. Wraz ze wsparciem fundacji PolskieDzieci.org, należącej do grupy Trans.eu, pracownicy własnymi zasobami włączyli się w przygotowanie dwóch tymczasowych ośrodków dla uchodźców, przyjmując i zapewniając szerokie wsparcie ponad 100 ukraińskim rodzinom.

Postawa naszych pracowników jest naprawdę godna podziwu. Aby mieć realny wpływ na wsparcie Ukrainy, grupa osób zainicjowała stworzenie ankiety, w której jednogłośnie zdecydowaliśmy się zrezygnować z hucznych wydarzeń integracyjnych planowanych w tym roku. Środki, które pierwotnie miały pokryć organizację eventów, zostały przeznaczone na pomoc osobom z Ukrainy i wybranym fundacjom, a ten gest dodatkowo zmobilizował wszystkich do indywidualnego działania.

Trans.eu dysponuje nowoczesną platformą logistyczną zrzeszającą największą społeczność przewoźników w tej części Europy. Interdyscyplinarny i zgrany zespół szybko umożliwił wykorzystanie pełnego potencjału firmy przez zaprogramowanie nowych funkcjonalności w platformie. Dzięki temu bardzo szybko wykorzystano własne możliwości pomocy w transporcie. Podejmując działania wspólnie z Polską Akcją Humanitarną, zorganizowano most przewozowy między Europą Zachodnią a Ukrainą. Pracownicy firmy dodatkowo zaangażowali się również w pomoc przy przewozie humanitarnym ludzi.

#Zadbajoklejnoty, czyli jak pracownicy zainicjowali badania profilaktyczne

Pomoc Ukrainie to nie jedyne działania zainicjowane przez pracowników Trans.eu. Na przełomie października i listopada zeszłego roku osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie postanowiły dołączyć do ogólnoświatowej akcji Movember. W jej trakcie mężczyźni na całym świecie zapuszczają wąsy. Cel jest jeden – zachęcenie do regularnych badań profilaktycznych, które pozwalają wykryć we wczesnym stadium choroby nowotworowe – raka jąder i prostaty.

Grupa pracowników w naszym biurze zgłosiła chęć udziału w akcji. Początkowo miała ona mieć formę nieco żartobliwego konkursu – na najbardziej dorodny wąs. Zwycięzca miał zostać wyłoniony w głosowaniu na naszej platformie komunikacyjnej. Żeby nie wykluczać kobiet, przygotowaliśmy specjalne rekwizyty. Jednak po namyśle stwierdziliśmy, że to świetny moment, aby zacząć mówić o potrzebie regularnych badań i zwiększaniu świadomości na temat profilaktyki prozdrowotnej, nie tylko u mężczyzn, ale też u kobiet. Dlatego ostatecznie postanowiliśmy połączyć dwie akcje – Movember i Różowy Październik, który zwraca uwagę na problem raka piersi. Przy tym jednak nie chcieliśmy tracić tego, co w tej akcji było równie ważne – dobrej zabawy. I tak w naszej firmie narodziła się świetnie przyjęta akcja #zadbajoklejnoty.

Patryk Józefowicz, ekspert ds. employer brandingu w Trans.eu

W ramach inicjatywy Trans.eu nawiązało kontakt z Fundacją „Kapitan Światełko”, która od 2014 roku organizuje kampanię „Mosznowładcy”. Jej celem jest zachęcenie mężczyzn do dbania o swoje zdrowie, uświadamiając ich na temat profilaktyki, czy organizując specjalistyczne badania. Dzięki tej współpracy, adresowanej zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, ponad 100 pracowników Trans.eu mogło za darmo wykonać badanie USG piersi lub jąder. Ponadto w ramach akcji odbyły się warsztaty z brafittingu (odpowiedniego doboru biustonoszy), samobadania piersi oraz webinary dotyczące profilaktyki i samobadania. To jednak nie wszystko. Za każde udostępnienie zdjęcia z hashtagiem #zadbajoklejnoty firma wpłaciła 20 zł na cele statutowe wspomnianej Fundacji „Kapitan Światełko” oraz Fundacji „Wsparcie na Starcie”.

Wrocławskiej firmie od lat przyświeca kultura dobra i autentyczności, a kierunek, w jakim podążają osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie jest jasny. Organizacja przeprowadzonych akcji to świetny przykład tego, że warto inwestować w dobrą komunikację oraz okazywać realne wsparcie pracownikom. Dzięki temu można zachęcić i motywować ich do podejmowania inicjatywy, a co za tym idzie – skutecznie wdrażać i rozwijać koncepcję PSR (People Social Responsibility).


źródło: Trans.eu

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu