Polscy studenci stali w swoich wyborach. Komentuje Anna Macnar, HRK Institute.

Polscy studenci stali w swoich wyborach. Komentuje Anna Macnar, HRK Institute.

Polscy studenci stali w swoich wyborach

W ciągu ostatnich kilku miesięcy sytuacja na rynku pracy i w różnych innych aspektach życia codziennego zmieniła się dość mocno. Słychać głosy o końcu rynku pracownika, nadciągającym kryzysie i rosnącym bezrobociu. Mogłoby się wydawać, że preferencje studentów wobec pracodawców ulegną w czasie pandemii diametralnej zmianie, jednak wyniki z krajów, w których badanie było prowadzone w trakcie pandemii nie potwierdzają takiej prawidłowości. Jakie kwestie są dla nich najważniejsze pokazali w badaniu Universum 2020.

Universum Talent Survey, przeprowadzane przez Universum Global, to największe tego rodzaju badanie na świecie, w którym biorą udział studenci z ponad 60 krajów. W tegorocznej edycji badania wzięło udział ponad 16 000 polskich studentów. Jak co roku, na podstawie głosów uczestników badania, zostały stworzone rankingi Universum Most Attractive Employers Poland w siedmiu kategoriach: biznes, inżynieria, informatyka, nauki medyczne, nauki ścisłe, nauki humanistyczne oraz prawne.

 

Od lat w ścisłej czołówce najbardziej atrakcyjnych atrybutów marki pracodawcy w opinii polskich studentów znajdują się: atrakcyjne zarobki (#1); szansa na rozwój kariery zawodowej (#2) oraz profesjonalne szkolenia i rozwój (#5). Studenci są zgodni w tym zakresie niezależnie od kierunku studiów. W tym regionie Europy, z Polską na czele, kwestie rozwoju zawodowego, oferty szkoleniowej pracodawcy i planowanie kariery są ważne dla kandydatów niezależnie zresztą od tego, czy mówimy o studentach z pokolenia Y i Z czy profesjonalistach mających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe.

Szacunek dla pracowników (#3) wkradł się do ścisłej czołówki chwilę temu i wydaje się, że zagości na dłużej. Kandydaci chcą mieć pewność, że pracodawca będzie dbał o swoich ludzi i ich szanował, niezależnie od ich poglądów.

W Polsce od lat także bezpieczeństwo zatrudnienia (#4) znajduje się w ścisłej czołówce atrybutów marki pracodawcy ważnych dla kandydatów. Mając na uwadze sytuację, w której się teraz znajdujemy o bezpiecznym pracodawcy myślą zarówno kandydaci, jak i zatrudnieni pracownicy. Młodzi kandydaci szukając pierwszej pracy będą szukać informacji jak firma działa w czasie pandemii i jak komunikowała się z pracownikami i o nich dbała.

Co może zaskakiwać studenci nie zmienili swoich oczekiwań wobec idealnego pracodawcy w czasie pandemii. Badanie Universum jest robione na całym świecie i, mając na razie cząstkowe wyniki, w krajach takich jak Włochy, Rosja czy Chiny oczekiwania pozostają bez zmian. Możliwe, że po kilku miesiącach i próbie wejścia na rynek pracy nastąpi jakaś zmiana, ale ona zostanie zauważona w kolejnej edycji badania.

Anna Macnar | CEO HRM Institute | Managing Partner Universum w Polsce

Atrybuty pracodawców ważne dla studentów

Co przyciąga uwagę kandydatów i sprawia, że uznają pracodawcę za atrakcyjnego? Najważniejszymi atrybutami marki pracodawcy dla studentów kierunków biznesowych, inżynieryjnych i IT są: dobre zarobki w przyszłości i dobre perspektywy kariery. Następne w kolejności dla studentów kierunków biznesowych i przyszłych inżynierów są: szacunek dla pracowników, bezpieczeństwo zatrudnienia oraz szkolenia i rozwój. Studenci kierunków informatycznych wymieniają: szkolenia i rozwój, szacunek dla pracownika i przyjazne środowisko pracy.

Zmiany preferencji

Pozornie może się wydawać, że w porównaniu do ubiegłego roku zmiany w preferencjach studentów nie są bardzo duże, bo TOP 5 najważniejszych atrybutów pracodawców kształtował się w 2019 r. podobnie. Warto jednak zwrócić uwagę na atrybuty, które zyskały najwięcej punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku.
Studenci kierunków informatycznych znacznie większą uwagę przywiązują do standardów etycznych pracodawcy (+9 p.p.), szacunku dla pracowników (+6 p.p.), jasnej ścieżki awansu oraz bezpieczeństwa zatrudnienia (po +5 p.p.). Wśród studentów kierunków inżynierskich największe przyrosty zanotowały takie atrybuty jak: bezpieczeństwo zatrudnienia (+6 p.p.) oraz dobre perspektywy kariery (+5 p.p.). Wśród studentów kierunków biznesowych największy przyrost mają dobre perspektywy kariery (+6 p.p.).
Pracodawcy w dalszym ciągu często kuszą kandydatów w ogłoszeniach pracą w kreatywnym i dynamicznym środowisku, tymczasem jest to atrybut, który najbardziej stracił na znaczeniu (od -8 do -9 p.p., w zależności od kierunku studiów). Studenci w mniejszym stopniu patrzą również na sukces rynkowy pracodawcy (od -3 do -5 p.p.). Co ciekawe, wśród studentów IT straciło na znaczeniu wykorzystywanie przez pracodawców nowych technologii (spadek o 7 p.p.), a przyszli inżynierowie mniejszą wagę przykładają do możliwości szybkiego awansu (-7 p.p.).
Jak podkreśla Anna Macnar bezpieczeństwo zatrudnienia od lat ma duże znaczenie dla kandydatów. Ten atrybut marki pracodawcy zwykle znajduje się w czołówce najbardziej pożądanych cech, a w sytuacji, w której się teraz znajdujemy, zarówno kandydaci, jak i zatrudnieni pracownicy częściej myślą o bezpiecznym pracodawcy. W czasie pandemii do stabilności zatrudnienia dochodzi dodatkowy czynnik: fizyczne bezpieczeństwo w miejscu pracy, w tym skuteczna ochrona przed zakażeniem koronawirusem. Młodzi kandydaci, szukając pierwszej pracy, będą też szukać informacji, jak firma działa w czasie pandemii, jak komunikowała się z pracownikami i o nich dbała.

Branże marzeń

Wśród studentów kierunków biznesowych największą popularnością cieszą się branże: bankowość (41% wskazań), marketing, reklama i PR (39%) oraz audyt i księgowość (25%). Studenci kierunków inżynieryjnych wskazują na branżę przemysłową i mechaniczną (26%), budowlaną (21%) oraz architekturę i urbanistykę (20%). Studentów IT kuszą branże związane z oprogramowaniem i technologią komputerowa (73%) oraz grami komputerowymi (41%). Studenci medycyny stawiają najczęściej na: rozrywkę, kulturę i rekreację (38% wskazań), marketing, reklamę i PR (35%) oraz branżę edukacyjną (31%). Dla studentów nauk ścisłych najbardziej interesujące są branże: farmacja i biotechnologia (31%) oraz chemiczna (29%). Studenci kierunków medycznych chcieliby przede wszystkim pracować w szpitalach i ochronie zdrowia (66%), a dla studentów kierunków prawniczych najbardziej interesujący będą pracodawcy oferujący usługi prawnicze (65% wskazań).

Jakich informacji szukają studenci o pracodawcach w Internecie?

Najważniejszym typem informacji dla studentów jest wysokość wynagrodzenia i benefity (bardzo ważne lub ważne dla 95% uczestników badania). Na kolejnych miejscach znalazły się: szkolenia i rozwój (92% wskazań), możliwości awansu (91%), codzienne zadania wykonywane w pracy (86%) oraz samo miejsce pracy (82%). Warto pisać o tych tematach w mediach społecznościowych, bo one przyciągną uwagę potencjalnych kandydatów.

Zdobywanie informacji o pracodawcach

Studenci zanim zaaplikują do danego pracodawcy, sprawdzają informacje o nich w kilku kanałach. Najbardziej popularne są oczywiście kanały komunikacji online. Wśród nich na pierwszym miejscu znalazły się media społecznościowe, następnie portale z ogłoszeniami i strony karierowe pracodawcy. Wiedzę zdobytą online chętnie weryfikują w czasie realnych spotkań, takich jak targi pracy (które cieszą się większą popularnością wśród studentów kierunków inżynieryjnych i IT niż kierunków biznesowych) oraz spotkania z pracodawcami na uczelniach.

Wymarzone zarobki

Oczekiwania płacowe studentów różnią się nie tylko ze względu na kierunek studiów, ale także ze względu na płeć. Najwyższych zarobków po zakończeniu edukacji oczekują studenci kierunków informatycznych – średnio 5.167 zł brutto (mężczyźni – 5.450 zł, kobiety – 4.586 zł). Nieco mniejsze oczekiwania mają studenci kierunków inżynieryjnych, którzy deklarują, że chcieliby zarabiać średnio 4.602 zł brutto (mężczyźni – 5.242 zł, kobiety – 4.166 zł). Najmniejszych zarobków oczekują studenci kierunków biznesowych – 4.334 zł brutto (mężczyźni – 5.143 zł, kobiety – 4.084 zł).

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum 2020
W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes/ Commerce
1. Google
2. Microsoft
3. Polskie Linie Lotnicze LOT
4. Facebook
5. NBP Narodowy Bank Polski
6. TVN
7. PKO Bank Polski
8. Amazon
9. Volkswagen Group
10. Deloitte

Ranking Inżynieria
1. Mercedes-Benz Manufacturing Polska
2. Google
3. Volkswagen Group
4. Budimex
5. Microsoft
6. Polskie Linie Lotnicze LOT
7. Volvo Group
8. Toyota
9. Grupa Skanska
10. PGE (Polska Grupa Energetyczna)

Ranking IT
1. Google
2. Microsoft
3. Facebook
4. Intel
5. Ubisoft
6. Amazon
7. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT RED
8. Samsung Electronics Polska
9. IBM Polska
10. Techland

Ranking Nauki Ścisłe
1. Google
2. Polpharma
3. Ziaja
4. L’Oréal Polska
5. Dr Irena Eris
6. Microsoft
7. Bayer
8. Wedel
9. Nestlé Polska
10. Nivea Polska

Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja
1. Google
2. TVN
3. Polskie Linie Lotnicze LOT
4. Grupa Empik
5. Facebook
6. Microsoft
7. Polskie Radio
8. Telewizja Polsat
9. IKEA
10. Sephora

Ranking Prawo
1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
2. Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
3. Google
4. Polskie Linie Lotnicze LOT
5. Microsoft
6. PKO Bank Polski
7. TVN
8. SMM LEGAL Maciak Mataczyński Adwokaci
9. Deloitte
10. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Ranking Zdrowie / Medycyna
1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
2. Ministerstwo Zdrowia
3. Grupa Lux Med
4. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
5. Medicover
6. Centrum Medycyny Sportowej
7. Centrum Medyczne ENEL-MED
8. Polpharma
9. Bayer
10. EMC Instytut Medyczny

UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji.

Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu