Coraz lepsza sytuacja kobiet w branży IT. RAPORT „Strong Leaders Creator in IT”.

Strong Leaders Creator in IT

Autor

Idea divesrity & inclusion między innymi zwraca uwagę na grupy dotychczas marginalizowane w biznesie, wśród których znajdują się również kobiety. Chociaż z roku na rok kwestia rozwoju zawodowego kobiet przedstawia się coraz lepiej, firmy wciąż jeszcze mają sporo lekcji do odrobienia właśnie z tego zakresu. Potwierdzają to wyniki opublikowanego właśnie raportu „Strong Leaders Creator in IT”, ukazującego jak organizacje wspierają budowanie kariery kobiet. Zaprosiliśmy ekspertów i osoby z biznesu, którym bliska jest idea diversity & inclusion do skomentowania ukazującego się właśnie materiału.

Dobre praktyki, zebrane w jednym miejscu są wstępnym audytem, prezentacją tego co już dziś firmy z branży IT wypracowały w kwestii D&I na rynku polskim.  Wyniki raportu zachęcają do tego, aby to opracowanie było początkiem dyskusji w tak ważnym temacie, jakim jest diversity&inclusion. Jak więc przedstawia się obraz polskich firm z sektora IT?

Opracowanie wychodzi naprzeciw wyzwaniom, przed jakimi stoją firmy, którym zależy na wsparciu kobiet i analizuje ważne obszary takie jak: edukacja, macierzyństwo i opieka, rekrutacja oraz ścieżka rozwoju. Raport prezentuje wyniki na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 52 firmy z branży IT, które podzieliły się swoim doświadczeniem.

Szanse kobiet w IT przez wielu z nas uznawane są za równe, lecz doświadczenie niestety pokazuje, że nie zawsze tak jest. Osobiście jestem zwolennikiem myśli, że biznes nie powinien mieć płci. Kobiety i mężczyźni powinni mieć taki sam start, takie same możliwości rozwoju, dostępu do wiedzy, benefitów czy awansów.

Zaskoczyły mnie dane pokazujące, że wciąż tak mało mężczyzn korzysta z urlopów tacierzyńskich. Cieszy natomiast fakt zwrócenia większej uwagi na wsparcie przed oraz po okresie urlopów macierzyńskich i rosnąca liczba awansujących kobiet.
Optymizmem i nadzieją napawa trend pokazujące, że mniejsze firmy dostosowują  i modyfikują w miarę swoich możliwości rozwiązania do tej pory dostępne tylko dla pracownic firm większych. Rozwijające się organizacje nie zawsze powinny iść z nurtem, lecz szukać rozwiązań innowacyjnych i dostosowanych do sytuacji.

Karolina Ignyś, Head of People & Culture, Miinto Poland 

Kobiety na wysokich stanowiskach – co mówią liczby?

Wyniki raportu potwierdzają, że branża IT nadal jest zdominowana przez mężczyzn – widać to szczególnie w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 51-250 i powyżej 250 pracowników – kobiety stanowią tam odpowiednio 38% i 40% kadry. Najlepiej kwestia ta wygląda w firmach posiadających do 50 pracowników – co druga osoba zatrudniona to kobieta (dokładnie 53,7%). 

Bardzo cieszy jednak, że firmy z sektora IT coraz częściej kładą nacisk na likwidację “szklanych sufitów”, utrudniającym kobietom zajmowanie wysokich pozycji zawodowych. Z raportu wynika, że wśród awansów na stanowisko C-level (pod uwagę brane były awanse w ciągu ostatniego roku), ¾ wakatów w firmach zatrudniających ponad 250 osób przypadło kobietom, w przypadku średnich firm była to dokładnie połowa, a w najmniejszych przedsiębiorstwach – 56%.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że kobiety są coraz bardziej pewne swoich umiejętności, kompetencji, a także merytorycznego przygotowania do pełnienia najwyższych funkcji w danej organizacji. Zarządy firm częściej dostrzegają też, że kobiety mają nieco inny styl przywództwa – oparty na budowaniu relacji i empatii – a to może bardzo dobrze wpływać na utrzymanie efektywnych zespołów, szczególnie w czasach pandemii, przechodzenia wielu firm na pracę zdalną, radzenia sobie z nieustającą zmianą. 

 

Edukacja – dobry przykład pochodzi od największych graczy w branży

Sektor IT charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Ten, kto za nimi nie nadąża szybko przegra z konkurencją, straci klientów, a tym samym – cały biznes. Dlatego tak ważne jest nieustanne doskonalenie się oraz edukacja pracowników. Wyniki raportu pokazują, że wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników oferują wewnętrzne i zewnętrzne programy mentoringowe dla kobiet i mężczyzn.

Mentoring to jedna z indywidualnych form rozwoju kompetencji, wyjątkowo istotna w przypadku rozwoju indywidualnej ścieżki kariery. Mentoring daje szansę na spotkanie z osobą doświadczoną w danym obszarze, co przekłada się na uzyskanie bezcennej wiedzy. W tej kwestii najwięcej do zrobienia mają średnie firmy, zatrudniające 51-250 pracowników – niecała 1/3 z nich oferuje swojej kadrze takie wsparcie. Na dobrej drodze są jednak małe firmy – w 64% umożliwiają pracownikom uzyskanie pomocy mentora.

Macierzyństwo – branża IT odpowiada na potrzeby kobiet

W tak ważnej dla każdej kobiety kwestii, jaką jest możliwość godzenia kilku ról życiowych jednocześnie, firmy z branży IT już od wielu lat wychodzą tym potrzebom naprzeciw. Potwierdziły to również wyniki raportu – wśród form wsparcia prowadzonych przed porodem wymieniane są głównie elastyczne godziny pracy – wskazane przez 88% firm zatrudniających do 50 pracowników, gwarancję utrzymania stanowiska i wynagrodzenia, którą zapewniają wszystkie firmy posiadające 51-250 pracowników i pracę zdalną – wskazaną przez wszystkie organizacje zatrudniające powyżej 250 osób.

Podobnie sytuacja wygląda po powrocie z urlopu macierzyńskiego – wszystkie badane firmy oferują możliwość pracy zdalnej, na kolejnych miejscach pojawiają się elastyczne godziny pracy, czy możliwość zabrania dziecka do biura.

Taka sytuacja wynikać może z faktu, że firmy z sektora nowych technologii są dużo bardziej otwarte na kwestie pracy zdalnej wykonywaną z różnych miejsc na świecie. Z kolei przedsiębiorstwa z innych sektorów są mocniej przywiązane do wykonywania obowiązków zawodowych tradycyjnie – w siedzibie firmy.

Z przyjemnością przeczytałam cały raport ale moją szczególną uwagę przykuła ta część raportu, która zwraca uwagę na sytuację kobiet podejmujących się dzielenia macierzyństwa z pracą zawodową. Powrót do pracy, po rocznej nieobecności często jest wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą w tej dynamicznej branży. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Dzielenie pracy zawodowej z opieką nad małym dzieckiem jest nie lada wyzwaniem i to właśnie kobiety muszą być podwójnie dobrze zorganizowane. Dzień pracownic z małymi dziećmi jest zaplanowany od wczesnych godzin porannych do późnej nocy i jeśli pracodawca rozumie i wspiera kobiety w macierzyństwie, zyskuje lojalnych i świetnie zorganizowanych pracowników, którzy swoją karierę nadal będą rozwijać w firmie, a nie poza nią.

Branża IT jest niezwykle dynamiczna i szczególnie tu powrót do pracy, po rocznej nieobecności jest olbrzymim wyzwaniem dla kobiet, które zastanawiają się czy sobie poradzą. Przez rok w firmach wiele się zmienia i po powrocie na nowo odkrywamy procesy, systemy, członków zespołu. Tym bardziej należy docenić inicjatywy, w których kobiety na macierzyńskim mogą się szkolić on-line i wrócić do pracy z dużym komfortem i przekonaniem, że są „na bieżąco”.

Maria Sabiniewicz,  Enterprise Sales Director, Mindbox S.A.

Ciekawe są również dane dotyczące metod komunikacji z firmą podczas urlopu macierzyńskiego (jak podkreślają przedsiębiorstwa – jeśli kobieta wyrazi na to zgodę). Najczęściej wymienianym rozwiązaniem jest udział w wewnętrznych eventach firmowych – takiej odpowiedzi udzieliło 84% przedsiębiorstw zatrudniających do 50 osób, 90% firm posiadających 51-250 pracowników oraz 88% firm zatrudniających powyżej 250 osób.

Wszystkie te możliwości niezmiennie zachęcają kobiety do pracy w tej właśnie branży. Szczególnie ceniona jest praca zdalna, która pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy i przeznaczyć go na kwestie rozwojowe – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Podsumowując, oferowanie tak wielu rozwiązań wspierających kobiety pokazuje, że w branży IT świadomość potrzeby i korzyści ze wspierania kobiet jest coraz większa – co jest szczególnie istotne w świecie pełnym pośpiechu, niepewności i zmienności, w jakim obecnie wszyscy funkcjonujemy.

 

Niezmiennie bardzo się cieszę, kiedy powstają raporty, takie jak ten, który pokazuje praktyki, przykłady, procesy i rozwiązania wspierające rozwój kobiet.
To materiał, który ma nas edukować, pokazywać perspektywę, a przede wszystkim przypominać o tym, że wszyscy, wspólnie musimy wykonać jeszcze dużo pracy, aby tego rodzaju badania nie były czymś wyjątkowym i odkrywczym. Abyśmy nie musieli analizować i komentować tego, dlaczego „gwarancja utrzymania stanowiska i wynagrodzenia kobiety w ciąży” nie ma we wszystkich kategoriach 100% pozytywnych odpowiedzi? Jakiego wsparcia i dlaczego nie zapewnia się kobietom po powrocie z urlopu macierzyńskiego w 19% firm zatrudniających do 250 osób? Abym przed moim komentarzem do raportu o rozwoju kobiet nie musiał upewniać się, czy co najmniej 50% ekspertów, notabene będzie ekspertkami?

Niech te wyniki i wnioski zmotywują nas wszystkich do tego, aby czasy patriarchatu odeszły w niepamięć, a wymagający i mijający rok, w którym tworzony był raport otworzył nas na to, co powinno być oczywiste i bezdyskusyjne. Odważę się zrobić krok dalej i napisać, że to czas, w którym biznes musi dokonać rewolucji, a taką rewolucję są w stanie przeprowadzić właśnie kobiety. Kobiety liderki.

Patryk Adamczyk, Co-founder & Managing Partner Be About | Hybrid Agency

 

 

Raport powstał i został udostępniony w czasie, kiedy jest najbardziej potrzebny. Rok 2020 postawił przed nami wiele wyzwań, nie tylko zawodowych, a odbiorcami wielu z nich są w dużej mierze kobiety. Wyniki raportu pokazują przede wszystkim świadomość branży IT w obszarze równych szans obojga płci i deficytów, jakie są do nadrobienia w tym obszarze. Pokazują, że potrzeba zmian i innowacji została rozpoznana, a to świetny początek i baza do dalszych działań.

Przedstawione rozwiązania biorących udział w badaniu firm, zdywersyfikowane pod względem wielkości organizacji, to praktyczne narzędzie i ogromna inspiracja jak pracodawcy mogą kierunkować swoje działania, aby szanse ich pracowników, bez względu na płeć, wiek i przekonania, były równe.

Branża IT w wielu dziedzinach jest pionierem, nieraz wyprzedza ducha czasu, a nieraz bywa niedoścignionym wzorem, za którym podążają inni. Wiele wskazuje na to, że może się okazać inicjatorem rewolucji w obszarze równych szans płci w biznesie. Raport „Strong Leader Creator in IT” pokazuje, że jest na najlepszej ku temu drodze…

Iwona Tur, CEO of Bulldogjob, Space for IT

W ostatnich latach obserwujemy imponującą aktywizację firm technologicznych w obszarze wdrażania rozwiązań wspierających kariery kobiet. Branża IT zrozumiała jak wielki potencjał leży we włączaniu kobiet w proces tworzenia i sprzedaży produktów. Jednakże kultura organizacyjna jest tam wciąż dość tradycyjna i zmiany zachodzą, ale często nie nadążają za potrzebami rzeczywistości. Proces ten nazywamy „pełzającą rewolucją”. Aby móc ją przyspieszyć część krajów stosuje twarde metody – np. wymóg obecności kobiet w radach nadzorczych czy zarządach. Dyskusja o skuteczności tego typu rozwiązań trwa. Dużą rolę w zmianie kultury organizacyjnej muszą odgrywać z jednej strony świadomi liderzy/liderki, z drugiej same kobiety, które uczą się artykułować własne potrzeby i coraz lepiej poruszają się w zastanej rzeczywistości coraz mocniej ją zmieniając. Ważne jest również, aby do ekosystemu talentów na wejściu trafiało więcej kobiet, co dzieje się m.in. dzięki staraniom „Perspektywy Women in Tech”.
Sandra Wiktorko, Partner Relations, Perspektywy Women in Tech

Pobierz pełny raport Strong Leaders Creator in IT 2020 

Źródło: Come Creations Group

 

 

 

Ostatnie posty:

Zapisz się na newsletter

jeśli chcesz być na bieżąco, otrzymywać zniżki na produkty lub otrzymywać garść ciekawostek ze świata HR – zostaw swój e-mail.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu