Dlaczego strategia HR jest ważna i jak sprawić, by była jak najbardziej efektywna? 

Dlaczego strategia HR jest ważna i jak sprawić, by była jak najbardziej efektywna? 

Dlaczego strategia HR jest ważna i jak sprawić, by była jak najbardziej efektywna? 

Zmotywowani, zjednoczeni i wykwalifikowani pracownicy to złoty kapitał każdej firmy. Właśnie dlatego zarządzanie zasobami ludzkimi powinno być priorytetem biznesowym. Jednocześnie żadne praktyki HR nie będą skuteczne bez efektywnej strategii HR.

W tym artykule eksperci SMART business dzielą się swoim doświadczeniem w tworzeniu skutecznej strategii HR, mówią o głównych aspektach, które należy wziąć pod uwagę przy jej budowaniu oraz o tym, jak nowoczesne rozwiązania IT mogą pomóc w jej wdrożeniu.

Kluczowe aspekty budowania strategii HR

Sprecyzowanie celów biznesowych

Strategia zarządzania kapitałem ludzkim powinna być spójna z celami organizacji, które powinny determinować wszystkie procesy HR – od zatrudniania pracowników po ich rozwój w organizacji.

Warto omówić z kierownictwem ogólny kierunek rozwoju firmy i jej najbliższe potrzeby. Należy również dowiedzieć się, jakie wymagania wobec pracowników najlepiej odpowiadają celom firmy. Dobrym pomysłem jest również zdefiniowanie wskaźników sukcesu dla każdego stanowiska w organizacji.

Ocena personelu

Po zdefiniowaniu wymagań i wskaźników KPI, można przejść do oceny kompetencji pracowników, aby dowiedzieć się, czy spełniają one poziom, który pomógłby osiągnąć cele firmy. Istnieją co najmniej trzy sposoby, aby to zrobić:

  • Porozmawiaj z bezpośrednimi przełożonymi pracowników.
  • Przeprowadzaj regularne ankiety wśród współpracowników na temat danego pracownika.
  • Sprawdź, czy poziom wydajności pracownika jest zgodny ze zdefiniowanymi wskaźnikami KPI.

Jeśli okaże się, że niektórzy pracownicy nie osiągają pożądanego poziomu, należy ustalić, w jaki sposób można pomóc im w rozwoju i doskonaleniu umiejętności.

Rozwój pracowników

Inwestowanie w rozwój pracowników to najlepsza inwestycja w przyszłość firmy. W ten sposób zwiększasz wartość pracowników dla firmy i mogą oni wnieść większy wkład w sukces organizacji. Jednocześnie pomagasz im realizować ich własne ambicje zawodowe.

Dlatego tworzenie indywidualnych planów rozwoju i szkoleń jest jednym z najważniejszych aspektów strategii HR. Plany te mogą obejmować wewnętrzne kursy szkoleniowe. Firma może również pokryć część kosztów szkoleń zewnętrznych. Warto też zadbać o stworzenie własnej bazy wiedzy.

Rozwój talentów

Szczególną uwagę należy poświęcić najbardziej utalentowanym pracownikom. Warto określić, jaką rolę mogą odegrać kluczowe talenty w osiąganiu celów firmy i jak najlepiej ułatwić im szybki rozwój zawodowy. Szczególnie ważne jest zapewnienie tym pracownikom szerokich możliwości samorealizacji. W końcu, jeśli poczują, że jest im „ciasno” w organizacji, możesz ich po prostu stracić.

Dziel się swoją misją i wizją z pracownikami

Należy to robić regularnie, na przykład podczas spotkań poświęconych wynikom i planom na przyszłość. Takie rozmowy pomogą pracownikom lepiej zrozumieć szerszy kontekst firmy i lepiej zrozumieć ich rolę w jej rozwoju.

Jak rozwiązania IT pomagają realizować strategię HR?

Niezależnie od planów organizacji, każda strategia HR skupia się na trzech podstawowych celach: przyciąganiu, zatrzymywaniu i rozwijaniu talentów zgodnie z celami firmy. Nowoczesne rozwiązania do zarządzania kapitałem ludzkim obejmują wszystkie procesy związane z tymi zadaniami, znacznie je upraszczając i czyniąc je tak wydajnymi, jak to tylko możliwe. Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom, jakie takie rozwiązania oferują działowi HR.

Zatrudnianie najlepszych pracowników

Innowacyjne produkty automatyzują i przyspieszają proces rekrutacji, czyniąc go bardziej efektywnym. Integracja z witrynami z ofertami pracy ułatwia publikowanie ofert pracy i przetwarzanie odpowiedzi. Można również skonfigurować masowe zatrudnianie za pomocą chatbota. Postępy i wyniki rekrutacji masowej można monitorować za pomocą zautomatyzowanego lejka. Proces komunikacji z kandydatami może być również częściowo zautomatyzowany. W rezultacie znacznie zwiększasz swoje szanse na to, że przyciągniesz do swoich zespołów najlepszych specjalistów.

Onboarding

Zautomatyzowany onboarding znacznie ułatwia adaptację nowych pracowników, czyni ją wygodniejszą i ciekawszą, a przy tym niemal nie wymaga zaangażowania specjalistów HR. System przydziela plan adaptacji i monitoruje jego realizację, a pracownicy z łatwością otrzymują wszystkie niezbędne informacje o organizacji i swojej roli w niej.

Wyznaczanie celów i ocena ich realizacji

System umożliwia łatwe wyznaczanie okresowych indywidualnych celów i wygodną ocenę ich realizacji. Pomaga to zwiększyć produktywność pracowników.

Indywidualne plany rozwoju

System automatycznie przypisuje plany rozwoju zgodnie z profilami stanowisk, pomaga ocenić postępy w ich realizacji i zaplanować rozwój kariery każdego pracownika. Zgodnie z naszym doświadczeniem, praktyka ta znacznie zwiększa motywację i zmniejsza odpływ pracowników.

Grywalizacja

Systemy nagród i elementy rywalizacji to kolejny sposób na zwiększenie motywacji i produktywności pracowników. Nasze rozwiązanie IT, z którego korzystamy w naszej firmie, oferuje narzędzia grywalizacyjne, takie jak przyznawanie punktów i odznak za osiągnięcia, oceny, system podziękowań, a także sklep firmowy, w którym można wymieniać odznaki na prezenty.

Analityka

Na szczególną uwagę zasługuje automatyzacja analityki. System IT zapewnia pojedynczy widok najważniejszych wskaźników w czasie rzeczywistym i pozwala wygodnie analizować większość procesów HR: efektywność rekrutacji, wskaźnik odpływu pracowników, powodzenie planów rozwojowych itp.

Nie opisaliśmy wszystkich możliwości, jakie nowoczesne systemy IT dają specjalistom HR. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak innowacyjne rozwiązania mogą pomóc Twojej organizacji w budowaniu i wdrażaniu strategii HR, umów się na konsultacje z ekspertami SMART business.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu