Employee Experience to odporność organizacji w czasach niepewności.

Autor

 W polskiej gospodarce widoczne są obecnie poważne wyzwania, takie jak niekorzystne zmiany demograficzne, niska aktywność zawodowa kobiet oraz niski poziom inwestycji w przedsiębiorstwach. Problemy te są potęgowane przez spowolnienie gospodarcze, spadek rentowności i wydajności w polskich firmach.

Kiedy firmy zmagają się z trudnościami ekonomicznymi, troska o pracowników może wydawać się mniej priorytetowa. Skupiamy się na poprawianiu wyników, frustrujemy się słabą efektywnością, ciśniemy naszych pracowników do oporu. A to i tak nie daje oczekiwanych rezultatów.

Trudne czasy są prawdziwą próbą ognia dla dobrych pracodawców i testem jakie doświadczenia pracowników budujemy w naszej organizacji. Employee experience (EX), czyli doświadczenia pracowników związane z pracą w firmie, stają się wtedy kluczowym elementem, który może pomóc firmie przetrwać trudne czasy.

Czym jest Employee Experience?

Employee experience to wszystko, czego pracownik doświadcza w swojej pracy – od momentu rekrutacji, przez codzienne obowiązki, aż po rozwój zawodowy i zakończenie współpracy. To jak pracownicy są traktowani, jak się czują w firmie, jakie mają możliwości rozwoju i jak firma wspiera ich w trudnych chwilach.

Dlaczego warto inwestować w employee experience.

Firma Willis Towers Watsaon od wielu lat lat przeprowadza jedne z największych badań dotyczących efektywności w firmach, które skupiają się na budowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników.  Wypracowała również swój własny model EX dla wysoko efektywnych firm.

O najczęściej używanych i opracowanych przez cenionych ekspertów modelach EX przeczytasz TUTAJ

To co widzimy na grafice mówi samo za siebie. Firmy, które inwestują w EX osiągają wyjątkowe wyniki:

  • 11-krotny wzrost zyskowności
  • 3-krotny wzrost obrotów
  • 2-krotny wzrost rentowności kapitału własnego

Mamy już wiele wymiernych badań i argumentów potwierdzających, jak bardzo opłaca się inwestowanie w employee experience. Czas kryzysu nie jest najlepszym momentem na rozpoczęcie budowania wyjątkowych doświadczeń pracowników. Jest to proces, który nigdy się nie kończy i warto się nim zająć, kiedy firma prosperuje dobrze, aby być przygotowanym na gorsze czasy.

Walka o talenty wciąż trwa. Bezrobocie jest nadal niskie, a dobrzy pracownicy zawsze będą mieli wybór. Nawet niewielkie pogorszenie doświadczeń pracowników może znacząco wpłynąć na zdolność firmy do rekrutacji, zaangażowania i utrzymania najlepszych ludzi w organizacji.

Zamiast pisać o korzyściach budowania employee experience, o których już wiemy tak wiele, chciałabym przekornie pokazać, ile kosztują nas złe doświadczenia pracowników. Jeśli dodamy do tego kryzys ekonomiczny, siła negatywnego efektu jest co najmniej podwójna.

Zdecydowanie łatwiej jest w organizacji doprowadzić do negatywnego doświadczenia pracowników niż do pozytywnego. Wynika to z faktu, że stworzenie i utrzymanie dobrej kultury organizacyjnej, procesów, oczekiwań i innych elementów wpływających na doświadczenia pracowników wymaga sporo wysiłku, kzasobów i aktywnego planowania. Dodatkowo, gdy pojawiają się nowe priorytety w biznesie, zarząd często traci fokus na doświadczenia pracowników i spycha je na dalszy plan.

Niestety, negatywne doświadczenia pracowników mogą mieć bolesne i długotrwałe konsekwencje dla biznesu.

Oczywiste efekty negatywnego doświadczenia pracowników:

  1. Zwiększone niezadowolenie pracowników i większa rotacja.
  2. Niższe zaangażowanie i efektywność.

Mniej oczywiste efekty negatywnego doświadczenia pracowników:

  1. Zwiększone koszty związane z mniej efektywnymi pracownikami.
  2. Spadek przychodów z powodu słabego zaangażowania pracowników.
  3. Wzrost błędów ludzkich nawet o 60%.
  4. Spadek wartości akcji nawet o 65%.
  5. Utrata klientów z powodu słabych relacji z pracownikami.
  6. Zła reputacja marki, która utrudnia rekrutację nowych pracowników i zdobywanie klientów.

Czy stać nas na takie ryzyko i konsekwencje zwłaszcza w czasach, gdy potrzebujemy wszystkich rąk naszych pracowników „na pokładzie”, zaangażowanych i efektywnych, pełnych pomysłu i inicjatyw, bogatych w pozytywne doświadczenia.

Kluczem do sukcesu jest inwestowanie w pozytywne doświadczenia pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe, zwiększenie lojalności pracowników oraz ich satysfakcji. To proces, który warto rozpocząć już dziś, aby być przygotowanym na przyszłe wyzwania.

 

Ostatnie posty:

Zapisz się na newsletter

jeśli chcesz być na bieżąco, otrzymywać zniżki na produkty lub otrzymywać garść ciekawostek ze świata HR – zostaw swój e-mail.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu