Employee Experience to odporność organizacji w czasach niepewności.

 W polskiej gospodarce widoczne są obecnie poważne wyzwania, takie jak niekorzystne zmiany demograficzne, niska aktywność zawodowa kobiet oraz niski poziom inwestycji w przedsiębiorstwach. Problemy te są potęgowane przez spowolnienie gospodarcze, spadek rentowności i wydajności w polskich firmach.

Kiedy firmy zmagają się z trudnościami ekonomicznymi, troska o pracowników może wydawać się mniej priorytetowa. Skupiamy się na poprawianiu wyników, frustrujemy się słabą efektywnością, ciśniemy naszych pracowników do oporu. A to i tak nie daje oczekiwanych rezultatów.

Trudne czasy są prawdziwą próbą ognia dla dobrych pracodawców i testem jakie doświadczenia pracowników budujemy w naszej organizacji. Employee experience (EX), czyli doświadczenia pracowników związane z pracą w firmie, stają się wtedy kluczowym elementem, który może pomóc firmie przetrwać trudne czasy.

Czym jest Employee Experience?

Employee experience to wszystko, czego pracownik doświadcza w swojej pracy – od momentu rekrutacji, przez codzienne obowiązki, aż po rozwój zawodowy i zakończenie współpracy. To jak pracownicy są traktowani, jak się czują w firmie, jakie mają możliwości rozwoju i jak firma wspiera ich w trudnych chwilach.

Dlaczego warto inwestować w employee experience.

Firma Willis Towers Watsaon od wielu lat lat przeprowadza jedne z największych badań dotyczących efektywności w firmach, które skupiają się na budowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników.  Wypracowała również swój własny model EX dla wysoko efektywnych firm.

O najczęściej używanych i opracowanych przez cenionych ekspertów modelach EX przeczytasz TUTAJ

To co widzimy na grafice mówi samo za siebie. Firmy, które inwestują w EX osiągają wyjątkowe wyniki:

Mamy już wiele wymiernych badań i argumentów potwierdzających, jak bardzo opłaca się inwestowanie w employee experience. Czas kryzysu nie jest najlepszym momentem na rozpoczęcie budowania wyjątkowych doświadczeń pracowników. Jest to proces, który nigdy się nie kończy i warto się nim zająć, kiedy firma prosperuje dobrze, aby być przygotowanym na gorsze czasy.

Walka o talenty wciąż trwa. Bezrobocie jest nadal niskie, a dobrzy pracownicy zawsze będą mieli wybór. Nawet niewielkie pogorszenie doświadczeń pracowników może znacząco wpłynąć na zdolność firmy do rekrutacji, zaangażowania i utrzymania najlepszych ludzi w organizacji.

Zamiast pisać o korzyściach budowania employee experience, o których już wiemy tak wiele, chciałabym przekornie pokazać, ile kosztują nas złe doświadczenia pracowników. Jeśli dodamy do tego kryzys ekonomiczny, siła negatywnego efektu jest co najmniej podwójna.

Zdecydowanie łatwiej jest w organizacji doprowadzić do negatywnego doświadczenia pracowników niż do pozytywnego. Wynika to z faktu, że stworzenie i utrzymanie dobrej kultury organizacyjnej, procesów, oczekiwań i innych elementów wpływających na doświadczenia pracowników wymaga sporo wysiłku, kzasobów i aktywnego planowania. Dodatkowo, gdy pojawiają się nowe priorytety w biznesie, zarząd często traci fokus na doświadczenia pracowników i spycha je na dalszy plan.

Niestety, negatywne doświadczenia pracowników mogą mieć bolesne i długotrwałe konsekwencje dla biznesu.

Oczywiste efekty negatywnego doświadczenia pracowników:

  1. Zwiększone niezadowolenie pracowników i większa rotacja.
  2. Niższe zaangażowanie i efektywność.

Mniej oczywiste efekty negatywnego doświadczenia pracowników:

  1. Zwiększone koszty związane z mniej efektywnymi pracownikami.
  2. Spadek przychodów z powodu słabego zaangażowania pracowników.
  3. Wzrost błędów ludzkich nawet o 60%.
  4. Spadek wartości akcji nawet o 65%.
  5. Utrata klientów z powodu słabych relacji z pracownikami.
  6. Zła reputacja marki, która utrudnia rekrutację nowych pracowników i zdobywanie klientów.

Czy stać nas na takie ryzyko i konsekwencje zwłaszcza w czasach, gdy potrzebujemy wszystkich rąk naszych pracowników „na pokładzie”, zaangażowanych i efektywnych, pełnych pomysłu i inicjatyw, bogatych w pozytywne doświadczenia.

Kluczem do sukcesu jest inwestowanie w pozytywne doświadczenia pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe, zwiększenie lojalności pracowników oraz ich satysfakcji. To proces, który warto rozpocząć już dziś, aby być przygotowanym na przyszłe wyzwania.

 

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu