Góra lodowa nieświadomości, czyli ile wiemy o problemach w organizacji?

Karolina Karwowska

💡 Czy wiesz, że tylko 4% problemów firmy jest znanych top menedżerom? To zaledwie czubek góry lodowej! 🏔️


🔎 W swoim przełomowym badaniu z 1989 roku, zatytułowanym „Góra lodowa nieświadomości”, Sidney Yoshida przedstawił ciekawe dane. Wskazał, że top management zaledwie w 4% był świadomy problemów w swoich organizacjach, liderzy średniego szczebla w 9%, bezpośredni menedżerowie w 74%, a 100% informacji było w rękach samych pracowników.

Dlaczego tak się dzieje?
Problem często leży w hierarchii. Im bardziej pionowa jest struktura organizacyjna, tym więcej cennych informacji zostaje u samej jej podstawy. Co ciekawe, struktura organizacyjna ma także ogromny wpływ na jakość doświadczeń pracowników, czyli #employeeexperience, jakie tworzymy w firmie.

Możemy oczywiście dyskutować, czy wynik tego badania z lat 80tych może być nadal aktualny. Technologia od tego czasu bardzo się rozwinęła, ułatwiając komunikację i zbieranie opinii. Organizacje również przeszły wiele zmian, adaptując nowe modele pracy, aby usprawnić współpracę i przepływ informacji.

Co mogą robić na co dzień liderzy, aby tę górę lodową topić i być na bieżąco z tym, co dzieje się w organizacji?

Niezależnie od tego, czy to będzie 4%, czy więcej myślę, że nadal wielu liderów wpada w pułapkę „góry lodowej nieświadomości”. Skupiają się mocno na różnych formach planowania strategicznego, podejmowania decyzji i delegowania zadań. Chociaż są to bardzo ważne aspekty zarządzania, czasami mogą powodować, że tracą kontakt z bieżącymi sprawami i problemami zespołów.

Góra lodowa nieświadomości, nawet jeśli w naszej organizacji te statystyki wyglądają znacznie lepiej, powinna służyć liderom jako przypomnienie, że trzeba być w „kontakcie z bazą”, z codzienną rzeczywistością i doświadczeniami pracowników.

🤔 Może warto zastanowić się nad regularnym badaniem góry lodowej ignorancji w naszych organizacjach?

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu