Humanocentryczny model pracy – co się pod tym kryje?

Autorka: Aniela Kryczek

Z jednego z najnowszych badań Gartnera dowiadujemy się, że firmy stosujące tzw. human-centric work models odnotowują znaczący wzrost wydajności i zaangażowania pracowników. Według badania przeprowadzonego w czerwcu tego roku u pracowników funkcjonujących w humanocentrycznym środowisku pracy prawdopodobieństwo osiągania wysokich wyników, pozostania w obecnej firmie i zmniejszenia deklarowanego przemęczenia pracą jest 3-krotnie większe niż w innych firmach.

Czym jest human-centric work model?

Termin w głównej mierze dotyczy tych organizacji, które w ciągu ostatnich lat były zmuszone gwałtownie przestawić się ze stacjonarnego trybu pracy na model hybrydowy i tym samym musiały sprostać wyzwaniom związanym ze zmianą produktywności, zaangażowania i integracji zespołu.

Badania Gartnera dowiodły, że najwyższą poprawę wyników zanotowały firmy implementujące tzw. model flexible hybrid, w którym pracownik samodzielnie decyduje, ile godzin pracuje stacjonarnie, a ile zdalnie. W przypadku pracy w pełni zdalnej lub wyłącznie stacjonarnej oraz w sytuacji narzucania pracownikowi obowiązkowych wizyt w biurze, prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokich wyników i zwiększenia efektywności było znacząco niższe. Wynika z tego, że najlepsze efekty zyskuje się dzięki modelowi, poprzez który przejawiana jest troska o pracownika i w którym pozostawia się mu decyzyjność w kwestii wyboru sposobu i miejsca pracy.

Metoda flexible hybrid w najwyższym stopniu przybliża firmy do humanocentrycznego charakteru zarządzania, jednak tytułowy model to coś więcej niż tylko dostosowywanie się w kwestii lokalizacji. Human-centric work model, by sprostać wyzwaniom związanym z hybrydowym trybem pracy, wymaga wprowadzenia czterech głównych strategii:

  1. Dopasowywanie się do pracowników (employee-driven flexibility)
  1. Przemyślana współpraca (intentional collaboration)
  1. Empatyczne zarządzanie (empathy-based management)
  1. Technologizacja

Celem humanocentrycznego podejścia jest wypracowanie takiego środowiska pracy, które opiera się na holistycznym rozumieniu człowieka, jego potrzeb fizycznych, poznawczych i emocjonalnych. Poniżej opisano kilka sposobów, które w połączeniu z przedstawionymi wcześniej strategiami pomagają w osiągnięciu tego celu:

  1. Doceniaj osiągnięcia
  1. Koncentruj się na dobrostanie pracownika
  1. Twórz wspólne cele
  1. Dbaj o kulturę pracy
  1. Zapewniaj możliwość nauki i rozwoju

 

Najważniejszym rezultatem humanocentrycznego modelu jest nie tylko namacalne zwiększenie wydajności pracy i osiąganie wysokich wyników, lecz także uatrakcyjnienie firmy w oczach zarówno obecnych jak i potencjalnych pracowników. W czasach ogromnej konkurencji między organizacjami, niedoboru talentów i zjawiska „Great Resignation”, zyskanie zaufania kandydatów-specjalistów i wybitnych jednostek jest niezaprzeczalnym zwycięstwem na rynku pracy. Humanocentryczna organizacja, która nagradza, wspiera i wysłuchuje swoich pracowników, będzie czerpała realne korzyści z ich motywacji i zaangażowania.

 

Źródła:

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu