Ile kosztuje firmę zły menedżer?

Autor

Czy wiesz, że według ostatniego badania „Lider w oczach pracowników”, przeprowadzonego przez Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, niemal połowa pracowników rozważa odejście z firmy z powodu braku docenienia, negatywnych interakcji oraz słabych relacji z przełożonymi?

Nawet zadowolenie z wynagrodzenia i wykonywanych obowiązków może nie zatrzymać pracownika, jeśli atmosfera w miejscu pracy jest negatywna. Co więcej, według analiz Gamfi, koszt wdrożenia nowego pracownika, który zarabia średnią krajową, to niemal 40 tysięcy złotych. To jasny sygnał, że rotacja pracowników po prostu nie jest opłacalna.

Firma Decisionwise na swoim blogu udostępnia nawet KALKULATOR, dzięki któremu możemy sami wyliczyć ile kosztować będzie naszą firmę utrzymanie złego managera.  Według Decisionwise typowy koszt utraty pracownika wynosi 33%  jego wynagrodzenia.

Ale czy istnieje sposób, aby przekonać pracowników do pozostania w firmie? Oczywiście, a kluczową rolę odgrywają tutaj mądrzy liderzy!

Dane zgromadzone w raportach skupionych na tematyce przywództwa i potrzeb pracowników jasno wskazują, że jeszcze wiele pracy przed nami w obszarze świadomego przywództwa, szczególnie w kontekście doceniania.

Raport Instytutu Gallupa pokazuje, że aż 81% liderów uważa, że docenianie pracowników nie jest kluczowym elementem strategii firmy. Co więcej, prawie 2 na 3 liderów działa w firmach, które nie mają wydzielonego budżetu na działania doceniające. To wyjątkowo istotne, ponieważ 73% doświadczonych menedżerów twierdzi, że brakuje im wsparcia merytorycznego w tej dziedzinie. Niezrozumiałe wydaje się to zwłaszcza w kontekście oczekiwań pracowników dotyczących dbania o ich dobre samopoczucie w miejscu pracy.

Warto podkreślić, że tylko 23% pracowników uważa, że otrzymuje wystarczające uznanie. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo pokazują, że blisko co czwarty pracownik oczekuje częstszych wyrazów uznania od swoich przełożonych. Aż 27% respondentów uważa, że ich kierownicy powinni bardziej angażować się w rozwijanie umiejętności związanych z docenianiem. Pracownik, który czuje się doceniony, to pracownik pełen motywacji i zaangażowania – co potwierdzają również inne badania rynkowe.

Oto kilka kluczowych aspektów, na które może mieć wpływ nieodpowiedni lub niekompetentny menedżer:

  1. Niska motywacja pracowników 
  2. Wysoka rotacja pracowników 
  3. Niska efektywność zespołu  
  4. Toksyczna atmosfera 
  5. Brak rozwoju zawodowego 
  6. Niejasne cele i oczekiwania
  7. Niewłaściwe decyzje 

Pamiętajmy, że inwestycja w liderów przekłada się na zysk dla całej organizacji. Choć niektórzy mogą wykazywać się naturalnymi umiejętnościami przywódczymi, prawdziwy leadership to ciągły proces nauki i rozwoju.

Kompetentni menedżerowie, wyszkoleni w duchu nowoczesnego przywództwa, to nie tylko gwarancja redukcji rotacji pracowników i zwiększonej motywacji wśród zespołu. Zły menedżer to problem całej organizacji, z którym trzeba się jak najszybciej mierzyć i rozwiązać tak, aby nie stracić na zaangażowaniu ludzi, a przede wszystkim nie pozwolić, żeby najlepsi pracownicy odchodzili z firmy.

 

 

 

Ostatnie posty:

Zapisz się na newsletter

jeśli chcesz być na bieżąco, otrzymywać zniżki na produkty lub otrzymywać garść ciekawostek ze świata HR – zostaw swój e-mail.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu