Najlepszy pracodawca dla kobiet w STEM. Co mówią badania Universum

Międzynarodowy Dzień Kobiet to najlepsza okazja, aby podzielić się informacjami, danymi i badaniami, które mogą pomóc pracodawcom w ich staraniach o przyciągnięcie, rekrutację i zatrzymanie kobiet w STEM, ale także odpowiedzieć na pytania dlaczego te kluczowe trendy i wnioski są tak ważne w kształtowaniu przyszłości kobiet w tych dziedzinach gospodarki. Dzisiaj dzielimy się badaniami firmy Universum na ten temat.

STEM (Science, Technology, Engineering and Matematics), to kierunki odgrywające kluczową rolę we wspieraniu innowacji i przyspieszaniu wzrostu gospodarczego. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się i najbardziej pożądanych branż na świecie. Jednak pomimo rosnącego zapotrzebowania na ekspertów STEM, nadal istnieje niska reprezentacja kobiet w tych dziedzinach. Najnowsze badania pokazują również, że zazwyczaj zarabiają one mniej niż ich koledzy, a także nie otrzymują tak dużego wsparcia ani wpływu na rozwój kariery w tych dziedzinach. Nierówność ta wpływa na całą karierę kobiet, nie tylko na stanowiskach niskiego szczebla, a znaczne rozbieżności występują nawet wśród kadry kierowniczej. Różnice w wynagrodzeniu mogą mieć znaczący wpływ na jakość życia, perspektywy rozwoju zawodowego i bezpieczeństwo finansowe kobiet.

Preferowane branże i różnice w wykształceniu

Niewielka liczba kobiet wykonujących zawody w niektórych dziedzinach STEM to kolejny problem. Panie są nadreprezentowane w takich dziedzinach jak biologia i nauki medyczne, natomiast są niedoreprezentowane w takich dyscyplinach jak inżynieria i informatyka. Jako przyczyny tej nierówności można wymieniać różnice w edukacji i ekspozycji na dyscypliny nauki w dzieciństwie i okresie dojrzewania. Dziewczęta mają mniejszy dostęp do doskonałej edukacji STEM i innych zasobów koniecznych do rozwoju w tych dziedzinach, a także mniej prawdopodobne jest, że zostaną zainspirowane do kontynuowania kariery naukowej. Jako rezultat mamy mniej kobiet wykonujących zawody z tej grupy, co z kolei wpływa niekorzystnie na różnorodność pomysłów i działań w tym sektorze.

Jednym ze sposobów zmiany tej sytuacji jest zapewnienie równości płci w miejscu pracy oraz oferowanie sprawiedliwego wynagrodzenia i możliwości rozwoju zawodowego. Zmniejszanie różnic w dochodach poprzez odpowiednie przepisy i inicjatywy wspierające sprawiedliwe wynagrodzenie i równe szanse dla kobiet to obowiązek po stronie ustawodawcy. Pracodawcy mogą oferować narzędzia i pomoc, takie jak wprowadzenie zasad dotyczących równości wynagrodzeń oraz rutynowe przeprowadzanie ocen równości płac, a także stwarzać możliwości rozwoju zawodowego i programy mentorskie dedykowane dla kobiet.

Inną kluczową strategią jest zwiększenie dostępu do edukacji i innych zasobów dla dziewcząt i młodych kobiet. Może to obejmować programy, które zapewniają możliwości praktycznej nauki i ekspozycję na karierę w STEM, a także inicjatywy wspierające dziewczęta i młode kobiety w zdobywaniu stopni naukowych i rozwoju kariery. Ponadto ważne jest, aby promować różnorodność płci i integrację na uczelniach i w miejscach pracy, w tym poprzez inicjatywy, które zachęcające dziewczęta i kobiety do kariery w STEM i zapewnianie im wsparcie, którego potrzebują, aby odnieść sukces.

Kobiety odgrywają kluczową rolę w napędzaniu innowacji i wzrostu gospodarczego w branży naukowej. Jednak pomimo rosnącego zapotrzebowania na specjalistów z teg grupy, reprezentacja kobiet w tej branży pozostaje niska, przy czym występują znaczne różnice w wynagrodzeniu, wykształceniu i preferowanych branżach. Zajęcie się tymi różnicami ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równości płci w tej dziedzinie oraz dla zapewnienia, że przemysł jest reprezentatywny dla różnych perspektyw i podejść, które napędzają innowacje i postęp.

Liczne badania przeprowadzone w ostatnim czasie próbowały zidentyfikować podstawowe przyczyny nierówności między kobietami, a mężczyznami w omawianych dyscyplinach.  Jako powody podawane są: brak ścieżki rozwoju dla kobiet w szkołach i na uczelniach, oraz uprzedzenia w miejscu pracy i w placówkach edukacyjnych, które prowadzą do wyższego wskaźnika rezygnacji z pracy i skutkują różnymi wyborami zawodowymi dokonywanymi przez mężczyzn i kobiety.

Kobiety w STEM 2023: Postęp czy cofanie się?

Po ponad dekadzie skoncentrowanych wysiłków i inwestycji, kobiety poczyniły znaczące postępy w karierze w dziedzinach STEM. Trudno jest uzyskać najnowsze dane globalne, ale statystyki na poziomie krajowym na głównych rynkach talentów pokazują poprawę.

Poglądy, cele zawodowe i aspiracje studentek, które zamierzają pracować w zawodach STEM, zostały zbadane w nowym badaniu Universum.  Wynikają z niego konkretne działania, które mogą podjąć pracodawcy, aby zatrudnić więcej kompetentnych kobiet i upewnić się, że te, które zatrudnią, będą miały większe szanse na pozostanie na swoich stanowiskach i awans.

Jakie kroki mogą podjąć pracodawcy, aby zwiększyć liczbę kobiet ubiegających się o stanowiska związane z kierunkami ścisłymi?

Przyciągnąć i zatrudnić kobiety w naszej firmie to jedno. Ważnym jest by umiejętnie budować miejsce, które będzie je wspierać w ich karierze – zaplanuj karierę kobiet w swoim miejscu, krok po kroku. Badania Universum pokazują, że kobiety cenią szkolenia i rozwój – jest to prioryt z pierwszej dziesiątki badanych przez Universum preferencji, w 13 z 14 krajów i zajmuje najwyższe miejsce: kobiety chcą inwestować w swój rozwój i sukces zawodowy. Jednak tworzenie solidnych programów szkoleniowych i rozwojowych dla liderów nie wystarczy. Aby rozwijać się i awansować, kobiety muszą również wiedzieć, że w firmie istnieje ścieżka kariery, po której mogą się poruszać. W przeciwnym razie, aby awansować na wyższy poziom, będą musiały przenieść się do innej firmy. Tak więc, równie ważne jak szkolenia jest oferowanie jasno określonej ścieżki kariery i możliwości rozwoju, w miejscu pracy krok po kroku – od stanowisk niskiego szczebla, do stanowisk kierowniczych, a także na każdym etapie pomiędzy nimi.

Ważnym jest (to informacja dla firm działających na terenie więcej niż jednego państwa), by opracowywać strategie na poziomie krajowym. Cele i aspiracje zawodowe kobiet w Polsce różnią się od tych we Francji, które znów różnią się od kobiet w USA. Absolutnie kluczowe jest zbadanie tych zmiennych i opracowanie komunikatów oraz zaangażowanie, które uwzględniają lokalne różnice.

Jak donosi Wall Street Journal: „podczas gdy wielu pracodawców zwiększyło swoje wysiłki, aby wyszkolić i wynieść na wyższy poziom kobiety z większym doświadczeniem, mniejsza liczba zastosowała ten sam rygor do inwestycji w młodsze kobiety – menedżerów.” Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, w których „miejscach” w Twojej organizacji kobiety nie awansują w takim samym tempie lub dobrowolnie opuszczają firmę. Rozumiejąc „kiedy i dlaczego”, pracodawcy mogą opracować rozwiązania, które pomogą zniwelować nierówności w karierze kobiet.

 

Autorka tekstu: Karolina Cichosz

Employer Branding Advisor w Universum Polska

Universum jest agencją employer brandingową prowadzącą na szeroką skalę badania, w oparciu o które tworzymy z naszymi klientami najbardziej skuteczne strategie EB. W Polsce jesteśmy obecni od 2008 roku, nasza główna siedziba mieści się w Sztokholmie, ale działamy już w ponad 60 krajach na świecie. Dostarczamy naszym klientom nie tylko badania i strategie, ale także wiele kreatywnych rozwiązań, których potrzebują, aby skuteczniej konkurować o talenty.
0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu