Pracownik: firmowy skarb. Premiera raportu People Trends 2026

Pracownik: firmowy skarb. Premiera raportu People Trends 2026

Dziś opublikowano raport People Trends 2026. Autorami są najlepsi eksperci w swoich dziedzinach zaproszeni przez HRLink.pl i Goldenline do współpracy. Specjalnie dla Was publikujemy fragment opracowany przez Karolinę Karwowską, członkini Rady Programowej i Jury w programie Dream Employer.

2023

Ostatnie dwa lata były dla wielu firm walką o przetrwanie, o bezpieczeństwo pracy w pandemii, o zorganizowanie i dostosowanie działania do nowych, nieprzewidywalnych warunków pracy. To był i jest nadal czas nowych doświadczeń dla wszystkich. Dlatego też bardziej niż kiedykolwiek wcześniej employee experience, czyli budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników, powinno stać się realnym priorytetem dla organizacji. Chociaż o employee experience mówimy już od kilku lat i pojawia się on w czołówce trendów, to jednak zrozumienie kompleksowości tego tematu jest nadal problemem. Umieszczenie go w strategii firmy jest przez to dla wielu organizacji bardzo trudne.

Employee experience będzie od tego roku mocno „odczarowywany”, upraszczany tak, aby go w końcu zrozumieć i dostosować do potrzeb organizacji. W tej kompleksowości tkwi jego moc. Wszystko przecież opiera się na doświadczeniach. To od nas w dużej mierze zależy jakie doświadczenia chcemy budować w organizacjach, na jakich priorytetach i strategiach je opierać.

Employee experience w 2023 bardzo się umocni, zastępując w dużej mierze starania firm o budowanie zaangażowania pracowników. Stanie się holistycznym podejściem do tworzenia dobrego miejsca pracy, przygotowanego na nagłe zmiany. Obszar doświadczeń pracowników skupi się wokół kilku silnych trendów:

Hybrydowy model pracy – wejdzie już na stałe do naszych organizacji i po okresie dostosowywania modelu do specyfiki firm, 2023 będzie rokiem stabilizacji tego modelu. Wokół niego będziemy tworzyć doświadczenia pracowników i skupiać się na ich potrzebach do jak najbardziej efektywnej pracy.

Well-being i docenianie pracowników – troska o bezpieczeństwo, zdrowie psychiczne i fizyczne oraz równowaga pomiędzy praca a życiem prywatnym będą nadal w czołówce doświadczeń pracowników. Regularne docenianie i kultura feedbacku będą gwarantem dobrego samopoczucia i zaangażowania pracowników.

DEI – temat różnorodności będzie definiował wiele firm, przyciągał kandydatów i dawał przewagę konkurencyjną. Bez różnorodności nie zbudujemy pozytywnych doświadczeń pracowników.

Technologia będzie mocno wspierała procesy słuchania pracowników –będziemy do tego szeroko używać specjalnie zaprojektowanych platform, dostosowanych do indywidualnych potrzeb organizacji.

2026

Employee experience wyjdzie poza wyzwania zespołów HR. Ten proces zacznie się wcześniej, ale może właśnie do tego czasu, zmiany zostaną ugruntowane w organizacjach tak, aby doświadczenia pracowników traktować podobnie jak doświadczenia klientów. Już teraz w wielu firmach powstają osobne działy, zajmujące się specyfiką budowania doświadczeń pracowników.

Od 2026 roku employee experience będzie skupiał się na rozwoju kilku aspektów:

Elastyczny model pracy – to już będzie o krok dalej niż model hybrydowy. Najprawdopodobniej skrócimy czas pracy do 4 dni w tygodniu, albo do 6 godzin dziennie. Będziemy budować doświadczenia pracowników wokół jak największej efektywności i zaangażowaniu oraz równowadze, nieprzeciążaniu komunikacją online, intensywnością spotkań wirtualnych.

Technologia stworzy zupełnie nowe doświadczenia – wprowadzenie Metaverse może wdrożyć nas w innowacyjne, kreatywne sposoby współpracy i pracy online. Liderzy będą musieli jednak zadbać o to, aby ta wizja przyszłości pracy nie prowadziła do wypalenia zawodowego pracowników spędzających zbyt dużo czasu w wirtualnych światach.

Praca hybrydowa nie będzie już polegać na podziale pomiędzy dom i miejsce pracy – ten model pracy skupi się na osiągnięciu równowagi między światem wirtualnym i fizycznym. Organizacje będą musiały opracować nowe hybrydowe zasady pracy, aby zapewnić zdrowe praktyki.

Pokolenie Z – wejdzie już mocno na rynek pracy i do ich oczekiwań będziemy musieli dostosować doświadczenia, które będziemy chcieli stworzyć im w organizacjach.

Employee experience dla liderów – skupienie się na doświadczeniach liderów, wsparcie i rozwój w obszarze agility, gotowość na zmiany, elastyczności.

Obszar dbania o doświadczenie pracowników stanie się integralną częścią biznesowej strategii firmy, napędzany przez odpowiednie technologiczne wsparcie.

 

Karolina Karwowska – doradca biznesowy i ekspertka z ponad 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu organizacjami, kierowaniu zespołami, budowaniu zaangażowania i dbaniu o pozytywne doświadczenia pracownika. Jest autorką kursoBOOKa „Super Liderka”. Prowadzi szkolenia, wystąpienia publiczne oraz zajęcia ze studentami Wyższej Szkoły Bankowej. Autorka wielu publikacji branżowych.

Więcej o EMPLOYEE EXPERIENCE przeczytasz na blogu Karoliny.

 

Raport People Trends można pobrać pod tym linkiem.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu