Remote Best Solutions Online Summit  – PATRONUJEMY!

Remote Best Solutions Online Summit – PATRONUJEMY!

CASE STUDY Dell Technologies: Pandemia, empatia i środowisko cyfrowe – pierwszego roku zdalnej rewolucji podsumowanie

Minął niedawno prawdopodobnie najbardziej rewolucyjny rok w historii rynku pracy. Pandemia koronawirusa COVID-19 doprowadziła do masowego exodusu pracowników z biur do domów i sprawiła, że praca zdalna – dotąd benefit dla nielicznych – stała się standardem w wielu firmach. O rewolucji, trudnych początkach i wielu często pomijanych aspektach pracy zdalnej Remote School rozmawiało z przedstawicielami Dell Technologies – czołowego producenta na rynku i pioniera wielu zmian na rynku pracy.

Trudne początki

Początek roku 2020 był dla większości firm szokiem. Z dnia na dzień pracownicy zostali posłani do domów, bez żadnej informacji, ile może potrwać to zakłócenie normalnej pracy biurowej. Niezależnie czy mowa o niewielkiej restauracji czy o wielkiej korporacji consultingowej – wszystkich zaskoczyła sytuacja.

„Bez dwóch zdań byliśmy zaskoczeni sytuacją” – mówi Krzysztof Ducal, Dyrektor Sprzedaży w Dell Technologies Polska. Było to ogromne wyzwanie dla pracowników, którzy nagle zostali odcięci od kontaktu z firmą, ale również dla kadry zarządzającej. Jak wspomina Krzysztof, wyzwaniem było motywowanie i wspieranie swojego zespołu w chwilach, kiedy samemu miało się dość tej kryzysowej sytuacji i wątpliwości tylko narastały. Jednak nie można było pokazać swoim pracownikom, że samemu ciężko jest się w pełni odnaleźć w pracy zdalnej.

Firma Dell Technologies dość sprawnie poradziła sobie z nagłą transformacją dlatego, że protokoły dotyczące pracy zdalnej istniały w niej już od wielu lat. „Pamiętam jak 11 lat temu zaczynałem swoją pracę w DELL – już wtedy firma umożliwiała swoim pracownikom pracę zdalną” – mówi Paweł Berus, Business Development Manager z Dell Technologies. Sam Dell był i jest dostawcą wielu rozwiązań, które są wykorzystywane na co dzień w pracy zdalnej. Można by się więc spodziewać, że pracownicy również byli świetnie przygotowani na zderzenie z nową rzeczywistością. A jednak nawet oni napotkali pewne wyzwania.

„Na początku był wielki entuzjazm” – mówi Krzysztof Ducal. Wspomina, że początkowo pracę zdalną w pełnym zakresie pracownicy powitali z radością. Problemy zaczęły się po jakimś czasie, mniej więcej wtedy, kiedy zaczęto luzować pewne obostrzenia i rozpoczęto wdrażanie pracy hybrydowej. Wielu pracowników pokazywało, że ma już dość pracy zdalnej i ciągłego przeplatania się życia prywatnego z zawodowym. Ludzie chcieli i zawsze będą chcieć czasu tylko dla siebie i swoich bliskich, a to jest niestety bardzo trudne w trakcie długotrwałego home office’u. „Mając ciągle laptopa pod ręką, oddzielenie życia prywatnego od pracy może być trudniejsze niż nam się wydaje” – stwierdza Paweł Berus.

Z tymi wyzwaniami firma radzi sobie poprzez wspieranie integracji swoich pracowników – nie tylko w biurach, ale też online. Paweł Berus wspomina, że każdy dzień pracy zaczynają integracyjnym spotkaniem na platformie ZOOM. Około godziny 9 cały zespół zdzwania się z włączonymi kamerkami i w sympatycznej atmosferze, przy kawie i śniadaniu, dyskutuje i spędza miło czas. „Kluczowa jest komunikacja” – wspomina Paweł. Bez odpowiedniej integracji zespół może utracić poczucie wspólnoty i przestać działać odpowiednio. Komunikacja i dbanie o kontakty to podstawa w tych szalonych czasach.

Kadra Dell Technologies zauważyła także wiele zmian w sferze zawodowej. „Pandemia spowodowała zupełnie inne zachowania” – wspomina Krzysztof. Brak osobistego kontaktu z klientem sprawił, że dział sprzedażowy musiał zupełnie zmienić podejście. „Przykładowo musimy poznawać naszych klientów z ich aktywności w mediach społecznościowych” – stwierdza Krzysztof, jednocześnie podkreślając, że, ze względu na ogromny napływ informacji z tychże mediów i innych źródeł wewnętrznych i zewnętrznych, handlowcy mają coraz więcej danych do przyswojenia i wykorzystania. „Sprzedawca zaczyna być analitykiem danych” – zauważa.

I tu również Dell znalazł rozwiązanie problemu w postaci elastyczności, tolerancji i inteligencji emocjonalnej. Jak zauważa Krzysztof, empatia i zrozumienie sytuacji drugiej osoby w tych trudnych czasach jest kluczowe dla odpowiedniego działania firmy. Przecież niektórzy muszą zajmować się dziećmi, inni mają pod opieką chorych bliskich, a każdy musiał w mniejszym lub większym stopniu zrewolucjonizować swój styl życia. „Częścią niezbędnej inteligencji emocjonalnej w pracy jest empatia – musimy zrozumieć, co dzieje się u naszego klienta” – stwierdza.

Bezpieczeństwo w pracy zdalnej

Choć wyjście do kawiarni z laptopem i praca na kawiarnianym WIFI jest kusząca, tworzy wręcz wymarzone warunki działania dla wszelkiej maści cyberprzestępców i oszustów. Nowy, zdigitalizowany świat stwarza nie tylko możliwości – stwarza też zagrożenia. Wirusy, hakerzy, oprogramowania ransomware – niezliczone rodzaje malware mogą w każdej chwili dostać się na nasze urządzenia i zaszkodzić nie tylko nam, ale i całej firmie. A nie da się całkowicie od nich odciąć gdyż, jak zauważa Paweł, „Czasy pendrive’ów już minęły”. Coraz większa gama używanych aplikacji powoduje, że ograniczenie środowiska cyfrowego do zaledwie kilku firmowych programów graniczy z cudem.

Jedynym wyjściem jest dołożenie starań, aby stworzyć bezpieczne środowisko cyfrowe – sieć powiązanych urządzeń i aplikacji, która z jednej strony nie pozwoli na dostęp nieupoważnionym osobom, a z drugiej umożliwi sprawne działanie i zapewni ochronę wszystkim stronom. „To jest rola tego cyfrowego środowiska pracy – żeby zabezpieczyć zarówno aplikacje, użytkowników, ale też dane klientów i dane firmy” – zauważa Paweł Berus.

Praca zdalna, a ekologia

Równie często pomijanym aspektem nowej rzeczywistości jest wpływ pracy zdalnej na środowisko naturalne. Jak zauważa Paweł Berus, pozytywny wpływ zdalnej rewolucji jest ogromny. „Jedną z korzyści płynących z pracy zdalnej będzie zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych” – wskazuje. A to nie koniec – wymienia również mniejsze zużycie plastików i papieru (mniej artykułów biurowych), oszczędność paliwa, zmianę łańcuchów dostaw, jednym słowem – multum aspektów. Zdalna rewolucja i ekologiczna poprawa stanu środowiska są ze sobą połączone, co można było obserwować gołym okiem przez ostatni rok choćby po stanie kanałów w Wenecji. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że nie jest to koniec nowych, rewolucyjnych zmian. „Pewnie będziemy świadkami kolejnych, bo świat się dostosowuje do nowej rzeczywistości” – stwierdza Paweł.Dell Technologies wybiera w tych niezwykłych czasach zmian podejście proaktywne. Jako producent narzędzi do pracy zdalnej, firma może sobie pozwolić na bycie pionierem wielu ważnych zmian, które dotykają profesjonalistów wszystkich zawodów na całym świecie. Jak zauważa Krzysztof Ducal – sami powinniśmy kierować zmianą. „Jeśli będziesz stać z boku, to ktoś zrobi coś za Ciebie” – dodaje.

Jeśli temat Was zaciekawił i chcielibyście dowiedzieć się więcej, zapraszamy wydarzenie Remote Best Solutions Online Summit, które odbędzie się już 28.01.2021 i będzie gościć ekspertów Dell. DREAM EMPLOYER I BRIEF są partnerami wydarzenia. Wydarzenie jest bezpłatne! Serdecznie zapraszamy!

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu