Autorka: Aniela Kryczek
Według badania przeprowadzonego przez Claro Wellbeing, jedna na trzy firmy stosuje wellbeing-washing. 71% badanych angażuje się w inicjatywy zwiększające świadomość w zakresie zdrowia psychicznego, lecz tylko jedna trzecia takich przedsięwzięć została uznana przez pracowników za rzeczywiście skuteczną. Około połowa badanych firm oferowała pracownikom dostęp do infolinii, 44% gwarantowało poradnictwo a jedynie 39% było w stanie zapewnić pierwszą pomoc w zakresie zdrowia psychicznego.
Według analizy firmy MHR, trzech na pięciu pracowników uważa, że ich pracodawca nie dba o ich dobrostan psychiczny. Dodatkowo, ponad połowa pracowników odczuwa presję, by ukrywać swoje problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy.
Powyższe dane wskazują na niepokojący stan rzeczy. Wellness i wellbeing pracowniczy jest na etapie rozkwitu, dlatego to dobry moment, by zastanowić się, jak uniknąć złudnego dbania o dobrostan pracownika i nie dopuścić do zjawiska wellbeing-washingu.
Czym dokładnie jest wellbeing-washing?
Wielu z nas jest zaznajomionych z terminem greenwashing, czyli fałszywymi, bezpodstawnymi lub jawnie wprowadzającymi w błąd oświadczeniami lub twierdzeniami na temat zrównoważonego rozwoju, produktu lub usługi, a także na temat operacji biznesowych firmy. Wellbeing-washing opiera się na tych samych praktykach, lecz w kontekście pozornego dbania o samopoczucie i zdrowie psychiczne zespołu.
Zarówno greenwashing jak i wellbeing-washing są skutkiem trendu zamieniania inicjatyw z “pożytecznych” na “konieczne”. Rezultatem takiego podejścia są przypadki nieefektywnych działań, które mogą prowadzić do hipokryzji firmy. Jednak wellbeing-washing niekoniecznie musi wynikać z intencjonalnie złych praktyk, a jego powodów należy doszukiwać się także w błędnym rozumieniu zjawiska lub w zbyt małej wiedzy na jego temat.
Aby zwrócić uwagę i uwrażliwić firmę na działania mogące niebezpiecznie zbliżać ją do wellbeing-washingu, organizacja Hintsa opisała siedem najczęściej popełnianych błędów:
- Powierzchowność Próba zapewnienia wellbeingu poprzez małe, niekiedy bagatelne działania bez holistycznego podejścia do źródła prawdziwego komfortu pracowników. Za przykład daje wprowadzanie owocowych dni czy zajęć yogi dla pracowników tonących w nadgodzinach i dodatkowych obowiązkach.
- Ograniczony wpływ Dotyczy niemocy firmy w przypadku podejmowania teoretycznie widocznych i zaawansowanych działań. Przykładem są spotkania coachingowe, nie dające odpowiedzi na najbardziej naglące pracowników pytania.
- Pierwszeństwo Oferowanie korzyści pracownikom zaznajomionym z ideą wellbeingu i równoczesne nieświadome zaniedbywanie potrzeb pozostałych. Prowadzi to do nietrafnych inicjatyw wykluczających większość zespołu.
- Przerzucanie odpowiedzialności Podkreślanie odpowiedzialności jednostki za sytuację, przy jednoczesnym bagatelizowaniu winy organizacji i systemu. Przykład: umawianie sesji coachingowych dla pracowników, bez uwzględnienia przełożonych jako potencjalnego źródła problemów.
- Mylący sposób pomiaru Nielogiczny wybór metody mierzenia dobrostanu pracowników, skutkujący mylnym wyobrażeniem o ich prawdziwej sytuacji. Przykładem takiej praktyki jest przekonanie, iż pomiar liczby pracowników korzystających z usług firmowego psychologa wystarcza, by określić poziom ich zadowolenia z pracy.
- Jedno rozwiązanie dla wszystkich Próba wykształcenia jednej praktyki wellbeingowej, która wpasowałaby się w potrzeby wszystkich pracowników. Zazwyczaj wprowadzenie uniwersalnego rozwiązania jest niewykonalne, a znacznie większe efekty uzyskuje się poprzez pomniejsze projekty dla konkretnej grupy odbiorców. Przykład może stanowić wprowadzenie programu pomagającego rzucić palenie dla palącej części zespołu.
- Zaniedbywanie kultury wellbeingu Firma musi pamiętać, że rzeczywiste dbanie o samopoczucie pracowników to nie pojedyncze rozwiązania. Wellbeing należy postrzegać jako swoistą kulturę i proces wymagający regularnego nadzoru i stałego kultywowania.
Według Hintsa, najlepszymi praktykami dla dobrostanu zespołu są:
- długoterminowe zaangażowanie organizacji w opracowywanie strategii wellbeingowych,
- pomiar kluczowych wskaźników efektywności w firmie,
- organizowanie treningów i sesji coachingowych oraz
- wprowadzanie pożądanych praktyk nie tylko pośród pracowników, lecz także wśród liderów.
W celu zapewnienia bądź poprawienia wellbeingu pracowniczego, firmy i ich liderzy powinni wypracować podejście autorskie, optymalne dla własnego środowiska pracy. Istnieje jednak parę podstawowych elementów, które musi zawierać każda skuteczna strategia wellbeingowa.
Według Mindgram, te elementy to:
- wszechstronność
- skuteczność
- personalizacja
Powyższe trzy elementy składają się na holistyczność strategii wellbeingowej. W tym dodatkowo warto zawrzeć:
- przeciwdziałanie stygmatyzacji
- oparcie na danych
- bezpieczeństwo
Świadome wsparcie dobrostanu pracowników wpływa na efektywność ich pracy oraz zwiększa szanse firmy na zbudowanie atrakcyjnej oferty dla kandydatów i pracowników. Z tych powodów warto zadbać o wellbeing zespołu i ustrzec się przed jego niepoprawnymi praktykami.
Źródła:
- People Management, More than a third of businesses are 'wellbeing washing’, study shows
- Hintsa, The 7 Sins of “Wellbeing Washing” – When Talk and Actions Don’t Match
- Claro Wellbeing, One in three firms 'wellbeing-washing’
- MHR, Mental Health Matters
- Mindgram, 6 kluczowych elementów skutecznej strategii wellbeing.