Grudzień i zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to według 93% pracowników w Polsce dobra okazja do podziękowania za ich pracę. Ten wyjątkowy czas jest jednocześnie najtrudniejszym okresem w ciągu roku pod względem wyzwań finansowych. Pracownicy potrzebują i oczekują od pracodawców benefitów, które realnie odciążą ich portfele i pomogą uporać się z rosnącymi wydatkami. Takie wnioski płyną z badań zrealizowanych na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Tylko 21% badanych często słyszy podziękowania od swojego przełożonego. W niektórych firmach taka forma doceniania jest niezwykle rzadko praktykowana. Choć słowo „dziękuję”, wypowiadane szczerze i z serca, ma wielką moc, to jego potencjał w środowisku zawodowym nie jest w pełni wykorzystywany. Ma na to wpływ wiele różnych aspektów, w tym przekonanie, że pochwały osłabią zapał do pracy i spowodują, że zatrudnieni spoczną na laurach. Tymczasem jak wynika z badania „Docenianie Pracowników 2021”, aż 95% respondentów przyznało, że docenienie pracy przez pracodawcę i usłyszenie za nią podziękowań wzmacnia motywację do dalszych działań. 34% badanych twierdzi, że rzadko słyszy słowo „dziękuję” od swojego przełożonego. Są też tacy (15%), którzy nigdy nie doświadczyli tego rodzaju wzmocnienia.
Najlepsze formy podziękowania
Zbliżający się koniec roku to idealny czas, żeby rozwijać nawyk wdzięczności i w większym stopniu skupić się na komunikacji z pracownikami. Obok wzmacniających słów duże znaczenie mają też dodatki pozapłacowe, które sprawią, że zatrudnieni poczują się dostrzeżeni i wyróżnieni. Jako najbardziej atrakcyjną formę podziękowania przez pracodawcę badani wskazali kartę podarunkową (50%). Mniej popularne okazały się kosze prezentowe (31%) oraz e-vouchery do wykorzystania w systemie kafeteryjnym (28%). Warto wsłuchać się w głosy samych pracowników, by wyciągnąć wskazówki.
Dla mnie ważne jest to, w jaki sposób przełożony odnosi się zarówno do moich osiągnięć, jak i potknięć. Czy jego krytyka jest konstruktywna i mogę się dzięki niej czegoś nauczyć, czy może chodzi o to, żebym poczuła się gorzej jako człowiek i pracownik.
Anna, 35-letnia specjalistka ds. marketingu
Liczą się relacje i atmosfera. Jeśli na co dzień są kiepskie, to energiczne podziękowania i prezenty na koniec roku mogą wyglądać sztucznie. Choć oczywiście zawsze lepiej, jeśli takie gesty się pojawią, niż żeby miało ich w ogóle nie być…
Magda, 42-letnia księgowa
Benefity na święta? Najlepiej takie, które będą trafione i wirtualne, czyli ja sam będę mógł zdecydować, jak i kiedy z nich skorzystam.
Marcin, 36-letni programista
Wydatki świąteczne uderzają po kieszeni
W którym momencie w ciągu roku pracownicy chcieliby poczuć się szczególnie docenieni za pomocą benefitów? Aż 70% uczestników badania „Docenianie Pracowników 2021” wskazało Święta Bożego Narodzenia. Podobne wnioski płyną również z innego badania Sodexo „Potrzeby Pracowników 2021”, które pokazuje, że wydatki związane z grudniowymi świętami są – zaraz po wakacjach letnich – największym wyzwaniem dla domowego budżetu. Co więcej, pracownicy chcieliby, aby pracodawca wspierał ich właśnie w tym wyzwaniu.
Finansowy i emocjonalny wymiar doceniania
W okresie Świąt Bożego Narodzenia pracownicy oczekują od pracodawców większego wsparcia, dlatego zawsze mile widziane są wszelkiego rodzaju dodatki, takie jak kupony czy karty podarunkowe, ale też bony towarowe czy inne formy wsparcia finansowego. Ich istotną przewagą nad innymi prezentami czy benefitami jest przede wszystkim elastyczność wynikająca z faktu, że środki zgromadzone na Karcie Podarunkowej Sodexo czy Kuponie Podarunkowym można przeznaczyć na zakup różnych produktów lub usług. Dowolność sprzyja personalizacji, co również doceniają pracodawcy, którym trudno jest sprostać zróżnicowanym oczekiwaniom zatrudnionych i zadowolić wszystkich. Pandemia nie zmieniła tych oczekiwań, jednak podniosła nieco wagę prezentów bardziej emocjonalnych, wspierających kulturę organizacji i relacje między pracownikami. Trafioną kompozycją będzie zatem połączenie praktycznego i wspierającego domowy budżet prezentu z czysto świątecznym upominkiem. Warto też zadbać o zorganizowanie spotkania świątecznego, choćby o charakterze wirtualnym.
Katarzyna Turska, Dyrektor HR w Sodexo Benefits&Rewards Services Polska
Szlachetność, która integruje zespoły
Świąteczny czas sprzyja także większej otwartości na potrzeby innych i angażowaniu się w akcje charytatywne. Jak wynika z badania Sodexo, ponad połowa ankietowanych uważa, że pracodawca powinien w sposób regularny i celowy prowadzić działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Według prawie 48% badanych najlepszy model to taki, w którym pracodawca wraz z pracownikiem regularnie wspiera organizacje charytatywne. W okresie przedświątecznym jest wiele okazji, by zostać wolontariuszem albo wspólnie z zespołem zrobić coś dobrego np. na rzecz lokalnego środowiska. Pracodawcy wspierają m.in. podopiecznych Polskiej Akcji Humanitarnej i Programu Pajacyk – kupując Karty Podarunkowe z Pajacykiem Sodexo bezkosztowo fundują posiłki dla potrzebujących dzieci.
Źródło: Sodexo