Praca zdalna pod presją. Wyniki raportu Work from Home Around the Globe: 2023 Report

Autor

Kilka dni temu na łamach The Economist pojawił się artykuł, w którym praca zdalna została ponownie poddana silnej presji. Tym razem jest to związane z raportem Work from Home Research, który opracowała grupa badaczy z Uniwersytetu Stanford i Instytut IFO.

W artykule czytamy, że dla wielu globalnych firm praca zdalna staje się reliktem pandemii. Prezesi dużych korporacji chcą zrezygnować z tej formy pracy na stałe. Pięciodniowe tygodnie pracy wracają do łask, a nawet duże firmy technologiczne odchodzą od pracy zdalnej i zaczynają preferować powrót do biur. Te tendencje są aktywne już od pewnego czasu, kiedy pandemiczne zagrożenie ustąpiło. Według cytowanego wyżej raportu, plany pracodawców dotyczące rezygnacji z pracy zdalnej na pewno nie spełniają oczekiwań pracowników na całym świecie.

Pracownicy chcą mieć możliwość spędzania większej liczby dni w domu niż obecnie. Średnio pracownicy na całym świecie chcieliby pracować dwa dni w domu, czyli o jeden dzień więcej, niż obecnie otrzymują.

W krajach anglojęzycznych, gdzie praca zdalna jest już szeroko stosowana, istnieje jeszcze większe zapotrzebowanie na tę formę pracy. Ten trend rozprzestrzenia się również na miejsca, gdzie praca zdalna była mniej powszechna. Pracownicy z Japonii i Korei Południowej, znani z przywiązania do biura, chcieliby pracować zdalnie co najmniej jedną czwartą tygodnia. Europejczycy i Amerykanie z Ameryki Łacińskiej pragną odpowiednio jednej trzeciej i połowy tygodnia pracy zdalnej.

Według dokumentu roboczego autorstwa Nicholasa Blooma ze Stanford, który wspiera badania w ramach WFH Research, pracownicy oszczędzają średnio 72 minuty dziennie podczas pracy zdalnej, co daje łącznie dwa tygodnie w ciągu roku. Ankieta przeprowadzona w zeszłym roku przez Gallupa pokazała również, że pracownicy czują się najbardziej zaangażowani podczas pracy zdalnej. Pracownicy na całym świecie doceniają te korzyści na tyle, że są skłonni zaakceptować obniżkę wynagrodzenia o 8%, aby zachować możliwość pracy zdalnej.

Z kolei, opublikowany w maju raport z badania młodych talentów przeprowadzony przez firmę Universum wśród 12 000 studentów z 77 uniwersytetów w Polsce, pokazał, że 80% wszystkich ankietowanych studentów deklaruje zainteresowanie pracą zdalną, a dla grupy IT liczba ta sięga aż 97%.

Skąd jednak biorą się rozbieżności między oczekiwaniami pracowników, a tym, czego pragną pracodawcy w kwestii pracy zdalnej? Obawy szefów korporacji dotyczące obniżonej produktywności w pełni zdalnej pracy niestety znajdują potwierdzenie w wielu najnowszych badaniach. Na przykład badanie dotyczące pracowników zajmujących się wprowadzaniem danych w Indiach wykazało, że osoby pracujące z domu są o 18% mniej wydajne niż ich współpracownicy, którzy często pracują w biurze.

Walka przeciwko pracy zdalnej narasta szczególnie na amerykańskim rynku, gdzie masowe zwolnienia i spadek zatrudnienia na Wall Street i w Dolinie Krzemowej dają pracodawcom pełnię władzy. W innych krajach firmy starają się znaleźć równowagę i elastyczny model pracy. Brytyjski bank HSBC zamienia swoje biurowe wieżowce na mniejsze przestrzenie w londyńskim City, a Deloitte i KPMG planują zmniejszyć powierzchnię biurową na rzecz pracy zdalnej.

Raport firmy Gartner, Future of Work 2023, udowadnia, że elastyczna hybryda jest tym modelem pracy, który zapewnia największą efektywność, najlepsze samopoczucie pracowników i najwyższy poziom retencji. Wobec tego pytanie, kto wygra w bitwie o pracę zdalną: pracownicy, którzy już nie potrafią wyobrazić sobie innej opcji, czy pracodawcy, którzy chcą powrotu do „jak dawniej”, pozostaje otwarte.

 

Elastyczność i dostosowanie się do potrzeb organizacji i pracowników wydają się być najlepszą odpowiedzią na to pytanie. Zapewnienie różnych opcji, takich jak elastyczny czas pracy, praca zdalna i hybrydowa praca, może pomóc w znalezieniu równowagi między oczekiwaniami pracowników a potrzebami przedsiębiorstw. To podejście pozwoli firmom przyciągnąć i zatrzymać talent oraz efektywnie funkcjonować w zmieniającym się środowisku pracy.

Ostatnie posty:

Zapisz się na newsletter

jeśli chcesz być na bieżąco, otrzymywać zniżki na produkty lub otrzymywać garść ciekawostek ze świata HR – zostaw swój e-mail.

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustyWróć do sklepu