35 książek dla liderów – rekomendacje ekspertów

35 książek dla liderów – rekomendacje ekspertów

35 książek dla liderów – rekomendacje ekspertów

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki. Przedstawiamy rekomendacje naszych ekspertów, którzy na co dzień zajmują się najrozmaitszymi aspektami relacji pracodawca-pracownik. Przedstawiamy Wam listę książek, które pomogą Wam budować lepsze miejsca pracy dla siebie i współpracowników.

 

 

Iwona Grochowska, CEO Nais 

Skoro zajmuję się docenianiem w pracy, nie może tu zabraknąć pozycji temu własnie poświęconej: 5 języków doceniania w miejscu pracy” Chapman Gary, White Paul. To pozycja o tym jak rozpoznać, jakim językiem doceniania mówimy my i jakim posługuje się odbiorca naszych słów i gestów uznania. Rozkodowanie tych języków i dopasowanie do siebie jest jednym z podstawowych czynników, o które warto zadbać, jeśli chcemy być skuteczni na tym polu i rozwijać swoje mistrzostwo. To pozycja z klarownymi przykładami, które szybko przemawiają do czytelnika, pozwalają dokonać samoanalizy i ćwiczyć uważność na drugiego człowieka w pracy (i nie tylko).

„Intryguj” Sam Horn. INTRIGUE to akronim – każda litera oznacza inny etap intrygowania rozmówcy-klienta. Książka poświęcona jest temu jak słuchać i słyszeć klienta i jak twórczo wykorzystywać zdobyte informacje, żeby nawiązać z odbiorcą angażującą i skuteczną relację. Pozycja zawiera wiele cytatów i przykładów, które szybko przekonują do tej metody pracy. Ja ją „kupiłam” od razu i przeczytałam z dużą przyjemnością, także dlatego, że sam model opiera się na tym, co każdy z nas posiada :-).

 

 

Jolanta Bańczerowska

Jolanta Bańczerowska, Członkini Zarządu w Żabka Polska

Świat się zmienia, dlatego powinniśmy cały czas szukać nowych rozwiązań, odpowiadających na potrzeby współczesnych organizacji. Wychodzenie poza komfort utartych schematów to jeden ze sposobów. Książka „Po pierwsze złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej” prezentuje doświadczenia osób odpowiedzialnych za obszar HR kluczowych firm na świecie, którzy w praktyczny sposób opowiadają o swoich wyzwaniach i inspiracjach we współczesnym świecie. Szczególnie ujęło mnie nowe podejście menadżera do pracowników i jego rola w nowoczesnej organizacji. Książka pokazuje jak dokonywać dobrych i przemyślanych decyzji w różnych sytuacjach, które pomogą firmie osiągnąć lepsze rezultaty w postaci zadowolenia i wysokiej motywacji zespołu, usatysfakcjonowanych klientów oraz większych zysków przedsiębiorstwa.

 

Maja Gojtowska

Maja Gojtowska, Konsultantka biznesowa, ekspertka employer branding 

Daniel Coyle „The Culture Code” Coyle odkrywa sekrety działania najbardziej skutecznych zespołów i przedstawia zestaw narzędzi, służących do zbudowania spójnej kultury pracy. Autor opisuje 3 kluczowe zasady budowania silnych zespołów: sygnały przynależności, celowość w działaniu i poczucie bezpieczeństwa. Ostatni fragment zyskuje na znaczeniu, szczególnie w kontekście pandemii COVID-19 i wdrażanej masowo polityki „Remote first” – wielu z nas zastanawia się, jak budować dziś poczucie bezpieczeństwa. “The Culture Code” to książka, która zostaje z czytelnikiem na długo. Została napisana bardzo prostym, przystępnym językiem, pokazuje mnóstwo przykładów biznesowych, a autor sprawnie miksuje je z wynikami badań z całego świata. Polecam z całego serca.

 

Karolina Karwowska

Karolina Karwowska, doradczyni biznesowa i ekspertka employee experience 

„Corparate Rebels. Make work more fun”- Joost Minnaar & Pim de Morree. Autorzy porzucili nudne, korporacyjne schematy i wyruszyli (dosłownie) w świat w poszukiwaniu firm, które budują swoje organizacje w „buntowniczy” sposób, stawiając pod ścianą wytarte, korporacyjne normy i standardy. W swoich poszukiwaniach znaleźli 150 firm z całego świata, które tworzą wyjątkowe, angażujące i nieszablonowe miejsca pracy. Co ciekawe, na liście Corporate Rebels znalazła się także jedna firma z Polski u2i.

 

Paulina Mazur

Paulina Mazur, Konsultant HR i Strateg EB

„Powerfull” Patty McCord Jeśli miałabym wskazać jedną pozycję książkową, która określa kierunek rozwoju dla firm traktujących pracowników po partnersku to byłoby to Powerfull. Patty McCord opisuje kulturę Netflix, która promuje zaangażowanie, otwartość i prawdę w relacjach. Po jej przeczytaniu Netflix przesunął się w górę listy moich top 5 pracodawców u których chciałabym pracować.

 

        Patrycja Załuska, CEO RE:START KARIERY

„Jak przestać się bać”, Ellen Hendriksen. Po roku pandemii, na skutek izolacji, dystansu, ograniczonych kontaktów międzyludzkich, wielu mierzy się z szeroko rozumianym lękiem społecznym. Jak wyjść niemu naprzeciw, oswoic i sprawić aby codzienne wyzwania zawodowe i osobiste nie były przez niego hamowane? Książka Ellen Hendriksen pozwala zrozumieć dlaczego pozornie niewielkie wydarzenia z codzienności, potrafią rozkręcić strach do tego stopnia, że wyzwala on poczucie bezradności, złości a nawet agresji. Książka może być doskonałym wsparciem dla menadżerów, osób zarządzających i pracowników, w okresie „hybrydowej pracy i życia” oraz odzyskaniem skuteczności i efektywności w codziennym działaniu.

„Marketing generacji silver. Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+”, Red. Wojciech Kowalczyk, Piotr Machul. Książka właściwie nie dla marketingowców a dla każdego komu bliskie jest diversity&inclusion i kto chce budowac różnorodne zespoły, również wiekowo. Fakty przedstawione w publikacji, będące wynikiem badań i statystyk, skutecznie rozbijają aktualne postrzeganie społeczne pokolenia 50+ oraz dostarczają twardych danych mówiących o opłacalności wynikającej z zatrudnienia „pokolenia power”.

 

Adrian Martinez

 

Adrian Martinez, CMO&Co-founder, HR Embassy

„Zacznij myśleć jak mnich” Jey Shetty. Z uwagi na uniwersalność książki, proste sposoby na lepsze funkcjonowanie, wydajność i życie w harmonii. Uważam, że jest to jedna z tych książek, którą powinien przeczytać każdy.
„The Hero and the outlaw” Książka otwierająca oczy na to czym są archetypy i jak wykorzystać je w komunikacji. Lektura obowiązkowa dla każdego marketera, Employer brandingowca i wszystkich osób zajmujących się komunikacją.
„Sapiens” i „Homo deus” Rekomenduję za niesamowitą prostotę tłumaczenia i przekazywania rzeczy skomplikowanych. Za uporządkowanie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Po prostu lektury obowiązkowe dla każdego. Kropka, dla każdego.

 

Monika Domańska

Monika Domańska, Managing Partner w agencji Made in PR

Polecam książkę Laszlo Bock „Praca rządzi” – metody Google’a, które odmienią Twoją pracę i życie. Manifest odmieniający spojrzenie na pracę, zespół i nasze możliwości. Autor podaje konkretne przykłady i rozwiązania, oddając ideę firmy, której wartość odzwierciedla się w jakości życia pracowników. Od lat uznawane za najlepszego pracodawcę, Google inspiruje do zmian w organizacjach i pokazuje jak inaczej osiągać cele. Opisane zasady można swobodnie stosować zarówno w dużych korporacjach, jak i małych zespołach po to, by czerpać radość z pracy.

 

Maciej Gałecki

Maciej Gałecki, CEO Bluerank

„Start with why” Simona Sineka: pozwala przypomnieć sobie o podstawowych mechanizmach wedle których funkcjonujemy jako ludzie. Wszechobecne emocje, podświadomość, która nami kieruje, czy potrzeba zrozumienia sensu i wartości w tym co robimy: wszystko to bardzo pomogło mi odnaleźć się nie tylko w biznesie ale i życiu prywatnym i nadało większego… sensu właśnie temu co robię i chcę robić w przyszłości.

„Labirynt. Sztuka podejmowania decyzji” Paweł Motyl: książka, która idealnie pasuje do dzisiejszych czasów. Jeżeli nie wiesz czym jest czarny łabędź albo szukasz inspiracji do podejmowania lepszych decyzji zwłaszcza w niepewnych warunkach – to pozycja po którą trzeba sięgnąć w pierwszej kolejności.

Z innego obszaru, bardzo lubię biografie – za to, że pokazują ludzi i ich osobowość, pozwalają zrozumieć motywację i postawy w różnych sytuacjach, przez co mogą stanowić projekcję dla własnych zachowań w przyszłości. Jak to zwykle bywa, biografie są różne – obiektywne, bardzo faktograficzne i takie wymuskane, gloryfikujące daną osobę. Ja z każdej czerpię coś dla siebie – podobała mi się zarówno biografia Steve’a Jobsa (autorstwa Waltera Isaacsona) jak i Sztuka Zwycięstwa” Phila Knighta (założyciel Nike) oraz Amerykański sen” Sama Waltona (założyciel Walmarta). I każdemu je gorąco polecam.

I na koniec gorąco polecam każdemu menedżerowi Podręcznik menedżera” od HBR. To kompendium, które każdemu menedżerowi / liderowi pozwala odnaleźć się w trudniejszych i słabszych momentach (każdy z nas takie miewa). Ja chętnie sięgam po tę pozycję, kiedy miewam wątpliwości.

 

Ewa Janus-Khouri

Ewa Janus- Khouri, CEO w Centrum Kreatywności Targowa

Bardzo polecam książkę Odlotowe pomysły” Bahcall Safi. Napisana przez – co nie jest bez znaczenia w odbiorze tej lektury – umysł ścisły, fizyka, który równolegle do kariery naukowej podjął się prowadzenia firmy, budowania zespołów, przećwiczenia w praktyce znanych teorii zarządzania i…stworzenia swojego – jak twierdzi – optymalnego, modelu rozwoju organizacji. Teoria stawiająca na zespoły, które pracują odważnie, kreatywnie, wychodząc „poza nawias”, otwarte na tytułowe „odlotowe pomysły” (loonshots), które często dzięki takiemu podejściu doprowadzają do przełomowych rozwiązań (moonshots). Inspirująca pozycja, wzbudzająca co chwilę w czytelniku zdziwienie i zachęcająca do odwagi w podejmowaniu biznesowych, ale i relacyjnych decyzji wewnątrz firmy, stawiająca w centrum procesu realizacji celów zespół i jego „odlotowość”.

 

Izabela Bartnicka

Izabela Bartnicka, Head of Business Development, Digital University

Timothy Ferriss „Narzędzia Tytanów”. Jestem wielką fanką Tima Ferrisa i jego wywiadów. Oprócz tego, że zaprasza niezwykle ciekawych gości, to zadaje im bardzo wnikliwe pytania, które czynią te rozmowy ogromnie wartościowymi i wciągającymi. Ta książka jest esencją – zestawieniem taktyk, zwyczajów i nawyków stosowanych przez gości Ferrissa. To zbiór ich własnych strategii, które pomogły osiągnąć im sukces i sprawiają, że nieprzerwanie utrzymują się „na szczycie”. Kopalnia inspiracji, nie tylko dla szefów, liderów i HRowców, ale dla każdego, kto chce inwestować swój czas w świadomy samorozwój. A na dodatek – na końcu znajduje się lista polecanych książek, filmów i programów telewizyjnych.

 

Maciej Hassa

Maciej Hassa, Managing Director, Jobflow

„Praca rządzi”, autor Laszlo Bock. Dlaczego? Jeśli szukasz pomysłów na to jak rozwinąć potencjał ludzi, jak się komunikować, jak być najlepszym pracodawcą w relacji z pracownikami to ta książka pomoże Ci sobie poukładać najlepsze wzorce.

„Wszechstronny lider” autor Bob Kaplan, Rob Kaiser. Dlaczego? Każdy manager musi być wszechstronny. Jeden styl zarządzania to zdecydowanie za mało. Jak osiągnąć złoty środek? Tego dowiesz się z tej książki zarówno kiedy jesteś managerem jak i masz szansę aby nim zostać.

„Od dobrego do wielkiego”, autor Jim Collins. Dlaczego? Chcesz dowiedzieć się jak powstają firmy, które są lepsze od innych, również w obszarze relacji z pracownikami? W tej książce odkryjesz konkretne recepty na to, jakie decyzje podjąć aby stworzyć takie organizacje.

 

Anna Zadrożna

Anna Zadrożna, Troach, Career Angels

To co zawsze chętnie polecam to Getting Things Done czyli sztuka bezstresowej efektywności” (David Allen). Szczególnie teraz kiedy mamy mnóstwo spotkań on-line a w kalendarzu musimy znaleźć miejsce na wykonanie pracy (nie tylko na odbycie spotkań) ważna jest umiejętność efektywnego zarządzania własnym czasem i zadaniami.

Joanna Makolus, Head of Dream Employer Program

„Motywacje Lidera. Opowieść o przywództwie” Patrick Lencioni Autor rozprawia się z wcale nie chlubnymi motywacjami, jakimi wg autora na codzień kierują się liderzy. WG autora obserwujemy dwa rodzaje przywództwa: przywództwo rozumiane jako nagroda i przywództwo rozumiane jako odpowiedzialność: Myślę, że najwyższy czas, abyśmy – jako jednostki i jako społeczeństwo – wrócili do wizji przywództwa, w którym przede wszystkim liczą się ci, którymi się przewodzi, a nie lider.” Tym, którzy dadzą się przekonać Lencioniemu do zmiany motywacji chciałabym zachęcić do kolejnej pozycji:

„Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera” Brene Brown Polecam szczególnie tę książkę polskim liderom, wśród których wciąż jeszcze zbyt często pokutuje przekonanie, że przywódca to osoba silna, zdecydowana, o mocnych nerwach i nieustraszonej woli osiągania wyników. Brene Brown obala ten mit i przekonuje, że lider przyszłości to osoba rozwijająca w sobie dar empatii, otwartej i szczerej rozmowy, dająca sobie i innym prawo do popełniania błędów w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. Najważniejsze kompetencje wg autorki to wiarygodność w działaniu, uwalnianie potencjału, umiejętność prowadzenia trudnych rozmów i umiejętność budowania zaufania.

Rekomendacje redakcji Brief i Dream Employer:

 

Candidate experience. Jeszcze kandydat, czy już klient? Maja Gojtowska
Ta książka podoba nam się szczególnie – autorka stara się w niej przekonać jak wielki wpływ na kondycję marki konsumenckiej ma m.in. to jak traktujesz kandydatów do pracy. Każdy kandydat, każdy starający się o pracę w Twojej firmie jest także Twoim potencjalnym Klientem. Od tego jak zostanie potraktowany zależy czy zostanie także ambasadorem Twojej marki. Pozycja zawiera solidną dawkę, świetnie opracowanego i uporządkowanego materiału. Nie tylko dla rekruterów i pracowników działów HR.

„Praktyczny podręcznik zarządzania kulturą firmy” dr Maria Mycielska

Dzięki pracy dr Marii Mycielskiej dostajemy do rąk książkę, która w wyjątkowy sposób łączy uporządkowaną, gruntowną wiedzę z praktycznymi wskazówkami i co bardzo ważne kilkoma studiami przypadków z polskich realiów. Szczególnie dużo miejsca autorka poświęca roli liderów w procesie budowania czy zmiany kultury firmy. Pracę – nad oddaną do rąk czytelników – książką dr Maria Mycielska kończyła już w czasie pandemii, jest to zatem materiał niezwykle aktualny, odnoszący się do najnowszych i jeszcze nie do końca dających się przewidzieć wyzwań osób kierujących organizacjami.

„Employer branding bez tajemnic” Anna Macnar
Do tak usystematyzowanej wiedzy w jednym podręczniku jeszcze polscy EBowcy nie mieli dostępu. W ocenie redakcji BRIEF ta książka to lektura obowiązkowa nie tylko dla HRowców, EBowców czy marketingowców. Podsuńcie tę lekturę Zarządom i liderom. Koniecznie.

„Mindset szefa” Monika Reszko
To praktyczny poradnik napisany z myślą o tych, którzy każdego dnia przekraczają swoje granice i… nadal nie są w stanie zrobić wszystkiego. Koncentrują się na firmie i współpracownikach, co produkuje im jeszcze więcej pracy. Autorka podpowiada: zacznij od siebie, a ułatwisz sobie życie zawodowe i osobiste. Według redakcji BRIEF: Must have każdego szefa, który poważnie myśli o rozwoju swoim i firmy.

„re-Start kariery. Zbuduj swoją przewagę na rynku pracy”  Patrycja Załuska

Czas pandemii w przypadku wielu osób skutkował utratą pracy, wielu poczuło, że dotychczasowa praca go nie satysfakcjonuje. Książka pozwala przygotować się do zmiany i znalezienia nowego pomysłu na siebie i nowej pracy. Książka zawiera wiele przydatnych dodatków: listę kompetencji i umiejętności oraz listę cech, które pozwolą czytelnikowi lepiej się zrozumieć i lepiej przedstawić nowemu pracodawcy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *