Zdrowie psychiczne w świecie turbulencji.
„Bliżej Siebie” to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, skupiająca się na temacie zdrowia psychicznego w środowisku pracy, której pomysłodawcą i organizatorem jest Grupa Artemis. Jej druga odsłona zwraca uwagę na stały element obecnej rzeczywistości społeczno-zawodowej, jakim są ciągłe zmiany, a motywem przewodnim czyni zarządzanie zmęczeniem zmianami i emocjami z nimi związanymi. Celem działań kampanii jest wspieranie dorosłych w radzeniu sobie ze stresem, presją, emocjami i wzmacnianie umiejętności adaptacji do zmian.
W 2023 roku odbyła się pierwsza edycja kampanii „Bliżej Siebie”, której motywem przewodnim była komunikacja i empatia w zakresie zdrowia psychicznego w środowisku pracy. Zaznaczała, że uważność na sposób komunikacji na temat zdrowia psychicznego, emocji i samopoczucia, empatia w tym zakresie, świadomość w obszarze relacji, emocji i umiejętność adresowania trudnych tematów z Pracownikami budują pozytywne postawy w kulturze organizacyjnej firmy.
W zeszłym roku zadbaliśmy o bazę, która jest kluczowa w kształtowaniu bezpiecznego psychologicznie środowiska pracy, także w obliczu zmian. Bez otwartej komunikacji oraz uwzględnienia czynnika ludzkiego, czyli właśnie empatycznego podejścia, zdecydowanie trudniej jest przeprowadzić Pracowników przez zmianę w trosce o ich dobrostan emocjonalny – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii.
Druga odsłona kampanii w kontekście dobrostanu Pracownika zwraca uwagę na szereg nowych wyzwań przed jakimi staje on i jego firma na co dzień, takimi jak chociażby ekspansja nowych technologii, przebodźcowanie, cyfrowy stres, przeciążenie emocjonalne, zmiana modelu pracy i zatrudnienia, konieczność zarządzania różnorodnością.
ZAPISZ SIĘ NA WEBINARIUM TUTAJ
To tylko niektóre ze zmian, można by wymieniać je dalej, bo przecież zmiana jest też na stałe wpisana w rozwój organizacji. Zauważamy, że liczba zmian, ale też ich tempo, a niejednokrotnie presja, są na tyle duże, że powodują zmęczenie, a to nie pozostaje bez wpływu na kondycję psychiczną Pracownika, ale także na jego codzienną pracę. W przypadku osób doświadczających zmęczenia zmianami możemy mówić o mniejszej wydajności, responsywności, zaangażowaniu – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii. Ta presja zmian dotyka także liderów, którzy nie tylko sami mierzą się ze zmianą i towarzyszącym jej stresem, ale też oczekuje się od nich, że w tej zmianie zaopiekują się swoimi zespołami – dodaje.
Druga edycja kampanii „Bliżej Siebie” zwraca uwagę na to, jak ważne jest, aby w procesie zarządzania zmianą najważniejszym z elementów był czynnik ludzki, włączająca i transparentna komunikacja oraz stosowanie empatii jako narzędzia do zrozumienia potrzeb i emocji zespołu. Zaadresowanie zmęczenia, a także związanych z nich pochodnych, takich jak przewlekły stres, zaburzenia lękowe, wypalenie psychiczne zapewni pomyślną transformację.
Nazwa kampanii nie jest przypadkowa. „Bliżej Siebie” zachęca do tego, żeby być bliżej w relacjach z innymi, by wzajemnie lepiej się rozumieć i słuchać, ale także być bliżej samego siebie – mieć świadomość własnych emocji, potrzeb i reakcji. Będziemy mówić m.in. o umiejętności adaptacji do zmian, odporności psychicznej, radzeniu sobie ze stresem i presją, zarządzaniu emocjami, o komunikacji w obliczu zmian, tworzeniu bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy, potrzebie zarządzania ludźmi, a nie tylko zadaniami, empatycznym przywództwie – dodaje Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii.
Kampania realizowana będzie w okresie od początku kwietnia do końca czerwca tego roku. Zaplanowano szereg działań edukacyjno-informacyjnych, w tym dostępną i darmową dla wszystkich bazę wiedzy na stronie kampanii, gdzie znajdą się materiały tworzone z 30-osobowym gronem ekspertów kampanii, m.in. psychologów, socjologów, trenerów biznesu. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielą się także podczas serii bezpłatnych webinarów i wywiadów.
W ramach kampanii zrealizowane będzie ogólnopolskie badanie dotyczące problemów i potrzeb z zakresu zdrowia psychicznego, jakie występują w firmach, a także kwestii otwartości na zmiany i umiejętności adaptacji do zmian, czego efektem będzie ogólnodostępny raport.
ZAPISZ SIĘ NA WEBINARIUM TUTAJ
Zapraszamy na kanały kampanii: na stronę Blizejsiebie.info oraz na profile na Facebooku oraz LinkedIn.
Partnerami Głównymi kampanii zostali: Sodexo Polska Sp. z o.o., Axpo Polska Sp. z o.o., PZU Zdrowie S.A., IKEA Retail Sp. z o.o., Orange Polska S.A., Tutlo Sp. z o.o.
Wśród Partnerów są: Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o.
Kampania „Bliżej Siebie” została objęta honorowym patronatem: Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Głównego Inspektora Pracy, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.
Swoim patronatem wspierają ją: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Krajowa Izba Gospodarcza, Dream Employer Hub, Centrum Kreatywności Targowa, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Koalicja Bezpieczni w Pracy, Polskie Stowarzyszenie ESG, Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii, CIC Warsaw, Fundacja Venture Café, program Friendly Workplace.
Patronami medialnymi działań są: Forbes, WP, magazyn Personel i Zarządzanie, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, HRnews.pl, Markapracodawcy.pl, HRpolska.pl.
DOŁĄCZ DO WEBINARIUM!
4 kwietnia o godzinie 9.30-10.30 zapraszamy na webinar, w którym ekspertki kampanii „Bliżej siebie” porozmawiają o największych wyzwaniach współczesnego pracownika w obliczu transformacji i zmian.
Tegoroczna edycja kampanii „Bliżej Siebie”, zaplanowana na okres kwiecień-czerwiec, skupia się mocno na aspekcie ZMIANY, wszechobecnej w naszej rzeczywistości społeczno-zawodowej.
Celem kampanii jest nie tylko wspieranie pracowników w radzeniu sobie ze stresem, presją i emocjami, ale również wzmocnienie ich umiejętności adaptacyjnych w obliczu zmian. Podczas naszego webinaru dokładnie przyjrzymy się i omówimy największe wyzwania, przed którymi stają współcześni pracownicy w obliczu zachodzących zmian oraz ich wpływu na ich ogólny dobrostan:
- Ekspansja nowych technologii, cyfrowy stress
- Przebodźcowanie i przeciążenie emocjonalne,
- Kryzysy zmieniające oblicze gospodarcze,
- Zmiana modelu pracy i zatrudnienia,
- Konieczność zarządzania różnorodnością.
W naszej otwartej dyskusji zastanowimy się…
- Czy pracownicy są na zmiany i wyzwania gotowi. Jak sobie z nimi radzą?
- Czego potrzebują w obliczu tempa i presji ciągłych zmian?
- Czy zmęczenie zmianą to już nasza codzienność?
- Dlaczego zarządzanie zmęczeniem zmianami powinno stać się nieodłączną częścią strategii firmy?
W rozmowie wezmą udział:
Agata Swornowska- Kurto: Socjolog, CEO (Chief Empathy Officer) Grupy ArteMis, organizatorka ogólnopolskiej kampanii „Bliżej Siebie”. Ekspertka ds. komunikacji wspierającej dobrostan i kulturę zdrowia w organizacjach.
Ewa Stelmasiak: Ekspertka ds. wellbeingu osobistego i organizacyjnego, pionierka przywództwa i kultury dobrostanu w Polsce, autorka bestsellera pt. Lider dobrostanu i wielu innych publikacji. CEO WellCulture Institute.
Iwona Grochowska: Wiceprezeska Grupy Centrum CBT, autorka programu rozwojowego dla liderów „Akademia Doceniania” i popularyzatorka kultury relacji. Psycholożka, trenerka biznesu i wykładowczyni akademicka. Współzałożycielka i wieloletnia CEO Nais, aplikacji do doceniania i nagradzania pracowników
Karolina Karwowska: Ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu organizacjami w Polsce i we Włoszech.Liderka i ekspertka w obszarze budowania zaangażowania i pozytywnych doświadczeń pracownika.Współprowadzi projekt Dream Employer Hub, który wspiera pracodawców w tworzeniu lepszych miejsc pracy.